pondělí 3. května 2010

Den dona Quijota

Když jsme v neděli pokřtili Améliino kolo Rozinanta, netušila jsem, že mě v zápětí čeká den na věčné téma boj s větrnými mlýny.

Je začátek měsíce, a tak nám přišlo vyúčtování společných výdajů v domě. Pouhých čtrnáct dní poté, co mi bylo dáno na vědomí, že pokud příště zaparkuju Hektora před dveřmi, bude mě to stát 20 000 pesos, mi přišel účet na více než dvojnásobnou částku, než co za společné výdaje platíme normálně. Protřela jsem si oči a zjistila jsem, že to naštěstí není pokuta za kolo, ale že don Fernando míní, že jsme nezaplatili minulý měsíc a napařil nám za to pokutu. Minulý měsíc jsme samozřejmě zaplatili a don Fernando o tom dostal mail. A tak jsem si nazula boty a šla jsem se za donem Fernandem podívat. Je to malý podsaditý mužík s knírkem, který sedí v kukani za vrátnicí. Asi před rokem jsme se strašně pohádali, protože don Fernando udělal přesně totéž, co teď: tvrdil, že jsme nezaplatili minulý měsíc, a když jsem doložila že ano, nutil mě zaplatit pokutu tak jako tak, protože jsem prý u platby neuvedla, kde bydlíme. Samozřejmě jsem číslo bytu uvedla, ale Fernando tvrdil, že ne. Jako kardinální důkaz faktu, že jsem číslo neuvedla, předložil papír, který rozeslal minulý měsíc všem partajím. Na papíru je napsáno, že se číslo má uvádět, ale toto sdělení je uvedeno tak malým písmem, že jsem si ho, dle Fernandových slov, nemohla všimnout, a proto jsem číslo neuvedla. Nad tím jsem zlomila kopí, pomyslela jsem si, že by Fernando nebyl špatným usvěčovatelem při procesech s čarodejnicemi a zaklela jsem ho větou: "Doufám, že se tři týdny ne...."

Tentokrát jsem ale věděla, že jsem číslo bytu uvedla a že mail došel, protože jsem platila stejným způsobem jako uplynulý rok, kdy všechno probíhalo bez problémů. Také jsem ale věděla, že Fernando je Chilan a tím pádem vůbec nemá smysl se s ním zkusit hádat. Ukázala jsem mu účet o zaplacení a Fernando zpoza svého stolu pokrytého stohy zaprášených papírů pravil, že to je sice pěkné, ale že mu nikdy žádný mail nedošel. Ukázala jsem, že na účtě stojí, že byl odeslán potrvzující mail Fernandovi na správnou adresu. Aha, vlastně došel, mail jeden! vzpomněl si Fernando. Ale nenapsala jsem tam byt, aha! Napsala, řekla jsem já. Nenapsala, řekl Fernando. Kopii mailu má samozřejmě on a samozřejmě neví kde a nemá čas ji hledat. Tak co máte dělat. Příště si dávat pozor, zda si Fernando mail přečetl a na seznamu dlužníků si vás odškrtl. Znamená to sice bdít nad ním první týden v měsíci jako oko v hlavě, ale Fernando pak za vaše peníze odvede svou práci.

I řekla jsem, že když už tam jsem, mohla bych se mu svěřit s jedním z neduhů našich sousedů. Ani s kálením sousedčiny kočky do kytek, ani s litím zbytků z okna, ani s pejskem na dveřích, dokonce ani s ukradenými botami ne. Když už je Fernando tak citlivý na parkování, řekla jsem si, řeknu mu, že si nejméně jednou týdně někdo stoupne za zadek Pathfindera "jen na chvilku, než...", stojí tam třeba celý den a my nemůžeme vyjet. Obvykle trvá nějakou chvíli, než vrátní viníka, který zatím v klidu popíjí doma kávičku, vypátrají. A další chvíli trvá, než viník přijde auto přeparkovat. Hvězdopravec touží po opancéřovaném autě a myslím, že jednou do zaparkovaného auta opravdu najede. Zatím se ale udržuje v společensky přijatelných mezích sledováním seriálu Dexter o masovém vrahovi, co je zároveň policistou, a když vypátrá viníka, po zásluze ho potrestá.

I mě, od té doby, co nesmím parkovat Hektora před dveřmi, tohle parkování strašně štve. I řekla jsem Fernandovi, ať hlídají, ať lidé parkují jenom na parkovacích místech. Fernando řekl, že to mám říct vrátnému. Pokýval zkrátka hlavou. Jako jí pokývají vždycky vrátní, když jim říkám, ať nenechají lidi takhle parkovat. "To je k ničemu." řekla jsem: "Musíte těm lidem, co tam parkují, poslat výstrahu." "Tak si zapisujte čísla, abychom věděli, kdo to je.", přesunul na mě další kus práce Fernando. Na parkoviště má výhled přímo ze své kukaně a vrátní přeci jen docela často vědí, komu mají volat, takže to bylo přesunutí hodně virtuální. Myslím, že tomuhle se neříká asertivita, ale nasertivita. "Měli byste napsat do pravidel, že za stání mimo parkovací místa je pokuta jako pro kola", řekla jsem. "Ano ano," řekl Fernando pomalu a zasmušile: "Pokuty! Je třeba dávat pokuty!" A tím pro něj byla záležitost vyřízená.

Jsem větší milovník klasiky než Hvězdopravec, a tak jsem si vybavila scénu s instalatérem v Benacquistově románu o mafiánech Malavita. Francouzský instalatér se v ní, domnívaje se, že má před sebou nějakého hloupého Američana a ještě ke všemu spisovatele, pokusí, jak jinak, mafiána vzít na hůl.

Supíc vzteky a představujíc si, co strašného bych mohla Fernandovi provést (jediné, co mě napadlo, bylo nedarovat mu žádné ponožky ani slipy k Vánocům: vrátní se tu totiž mají obdarovávat) jsem se vydala na univerzitu. Metrem. To je také kapitola sama pro sebe. V metru je vždycky strašný chaos. Z cedulí "nesedej si na podlahu soupravy" "Nech nejdříve lidi vystoupit, než nastoupíš" nebo "Neběhej po schodech" je vám jasné, co všechno Chilané houfně dělají. Nechat lidi vystoupit, než začneme nastupovat, byl trochu oříšek i pro Francouze v Grenoblu, ale Chilané jsou mistři. Metro je totiž vždycky tak plné, že nikdo, kdo už se do něj jednou narval, ani za nic nevystrčí ze soupravy paty, dokud nedojede na svoji stanici. Když tedy chcete vystoupit, musíte se prodrat přes lidi stojící u dveří, kteří za žádnou cenu nechtějí uhnout, protože jediné, kam uhnout můžou, je ven z metra. A tam už se tlačí lidé dovnitř a ti by uhýbající cestující považovali za vystupující a dravě by se nahnali na jejich místo. Nástup a výstup se tím samozřejmě strašně protáhne, protože se všichni přelézají, jak můžou. A řidič má tvrdé limity na přesnost, takže do toho troubí a volá, že už se pojede, což zmatek jen zvyšuje. V této příjemné atmosféře jsem tedy dojela na fakultu.

Pamatujete si na mojí univerzitu s kafíčkem a sušenkami? Sušenky a kafíčko máme stále a sekretářka neopomene všechno o přestávkách doplnit, ale protože univerzita je chilská nejen s cafecitem a galletitas, ale také s organizací, začínám si připadat jako na své almě mater, na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy. Neustále se mění rozvrh a celý první měsíc mi nechodily maily, protože sekretářka nebyla schopná napsat správně moje jméno. Rozvrh se mění proto, že učitelé dostali jiný rozvrh než jsme dostali my, což způsobuje, že je třeba ho neustále upravovat podle toho, na čem se shodneme. Neshodneme se na ničem a učitelé tedy vmáčknou hodinu, kam se jim zlíbí. Poprvé v životě tedy budu dřepět na přednášce v sobotu do osmi večer.

Nyní jsem jela na univerzitu proto, abych si vyzvedla kopii textu, který musím do soboty přečíst. Myslela jsem, že ho dostaneme elektronicky, ale když jsem se sháněla, zda ostatní text dostali (mně maily nechodí), bylo mi řečeno, že text je k vyzvednutí u kopírky. V Chile vůbec neexistujou samoobslužné kopírky na karty, u všech veřejných kopírek, které jsem tu v životě viděla, stojí kopírovací šmudla, který mačká čudlík a plete si stránky, které chcete zkopírovat. Kopírovací šmudla mi prý text vydá, napsala mi sekretářka v neděli večer. Hm, sekretářka pracuje i v neděli večer, pomyslela jsem si. Pravda je, že nemá univerzitní mail, takže používá svůj soukromý gmail a ten si otevře samozřejmě i doma. Omluvila jsem se, že moje španělština je tak nedokonalá, že jsem celou věc nepochopila hned, a ujistila ji, že si hned v pondělí pro text zajedu.

I stála jsem u kopírky a kopírovací šmudla mi tvrdil, že text nemá. Nutila jsem ho, ať všechno projde, protože jsem mu nevěřila ani slovo. Přece mi to sekretářka napsala před dvanácti hodinami! V neděli večer! Text se ale nenašel, takže jsem vyběhla schody do druhého patra a ocitla jsem se tváří v tvář slečně Katy, sekretářce, která mi řekla, že text je v kopírce a já jsem se jí omluvila, že ji s tím otravuju. "Oni ten text nemůžou v kopírce najít", řekla jsem. "No, nemůžou", řekla klidně Katy: "On tam totiž není." Aha!, pomyslela jsem si a zkusila udělat ty nejlepší chilské kulaté oči, které umím, abych jí naznačila, že čekám nějakou další odpověď. "Já jsem myslela," řekla tedy Katy: "že si to mezi sebou nějak zorganizujete." Nezmohla jsem se ani na slovo. Proto máme na dvacet lidí dvě sekretářky? Proto platíme ty strašlivé prachy? "A co mám tedy dělat?", konečně jsem se zeptala: "Jela jsem sem jenom kvůli tomu." "Já to řeknu Albaně", pravila Katy: "A zeptám se jí, co s tím." Albana je jedna z učitelek a koordinátorka programu. Je fakt, že podobně komplikovaný problém jako kopie textu nelze řešit jen s běžnou sekretářkou. Ani slovo o tom, že mě táhla na fakultu zbytečně. Čekala jsem tedy, že se bude něco dít, ale pochopila jsem, že tahle věta byla totéž, co Fernando mínil slovy: "Pokuty!". Chilské nevím, ne, nech mě být. Protože Katy sice řekla, že to poví Albaně, ale neřekla kdy a rozhodně tím nemyslela tenhle týden nebo dokonce hned. Nad textem jsem udělala kříž.

Tyhle chilské způsoby mě vytáčejí do vývrtky. S Chilany se prostě nemůžete pohádat. Mám pocit, že skrz ně slova procházejí jako mezi laťkami plotu.

Buď zen, buď zen, nabádala jsem se cestou domů. Tím pádem jsem zavrhla metro a vydala se na zastávku autobusu. Prvnímu autobusu, který přijel, doutnalo tak mohutně jedno kolo, že se do něj žádný z čekajících Chilanů neodvážil nastoupit. Odvážně jsme nastoupili až do druhého autobusu, který to bral po Alamedě stovkou a vytlačil ze své dráhy, co mohl, včetně jednoho pohřebního vozu. Na mojí zastávce jsem vystupovala jen já, takže se nenamáhal vůbec zastavovat, jen přibrzdil a otevřel dveře. Vyskočila jsem a byla ráda, že to celé dobře dopadlo.

Doma mě čekal mail z Filosofické fakulty. Stále ještě jsem nevzdala další ze svých větrných mlýnů, snahu o uznání diplomu. Už jsem zjistila, jak má projít razítky diplom, ale nyní se potýkám s problémem, že potřebuju také oficiálně potvrzený studijní plán. Ano, psali mi, ten, podle kterého jste začala studovat, vám můžeme potvrdit. Jenže je otázka, zda jste podle něj také studovala, aha?

Dobře vědí, že ne. Za doby mého studia se plán stále měnil, předměty přibývaly a jiné se rušily, takže jsem rok co rok žádala o změnu, protože moje předepsané povinné předměty přestaly existovat a byly nahrazeny jinými.

Oni snad na Filosofické fakultě jsou také Chilané nebo co.

Jen nevím, proč tohle všechno dělám. Quijote chtěl dobýt srdce Dulciney a nakonec se s ní nikdy nepotkal. Možná bych si měla vzít příklad z velikánů a uznat, že moje vize titulu v Chile je prostě jenom krásným přeludem.

Těším se, že zítra jdu zase na linku za těmi svými blázny. Nebudete tomu věřit, ale být psycholog, i bez uznaného diplomu, je úžasná úleva, protože se alespoň občas ponoříte do světa, kde blázni jsou blázni, většinou to o sobě vědí, občas s tím něco chtějí dělat a vy jim s tím tu a tam můžete pomoct. Takový pěkný strukturovaný svět to je.

17 komentářů:

  1. Tvoje vypraveni mi zni jako rajska hudba:-) Jsem v zemi, kde funguje vsechno, vsechno je to sepsano cerne na bilem a clovek nema zadny prostor pro osobni kreativitu, ci nadeji (at uz na reseni nebo na pomstu). Pokud se ti pravidla nelibi, je ti okamzite pripomenuto, ze tady o tebe nikdo nestoji ani za mak a mas se nejlepe odlifrovat nekam jinam...

    Drzim palce aspon s tou Prahou, zcela urcite to bude pruchozi (v Cechach se da najit zpusob jak vyresit vsechno, i kdyz to neni vzdycky uplne standardni), jenom mozna trochu zbytecne komplikovane. Kdyz jsem studovala ja, tak se studijni plan menit nesmel, i kdyz se menila akreditace celeho oboru, my jsme museli dostudovat za stejnych podminek, jako jsme zacali... asi to zavedli po drivejsich zkusenostech...;-)
    Jo, koukam, ze moje Rozinanta ma cerstvou jmenovkyni:-) Tak zdravime obe (ja i moje stara herka) do Chile!

    OdpovědětVymazat
  2. Jak to čtu, úplně tu bezmoc prožívám s tebou. Snad bude stačit jen vytrvat, v Čechách i v Chile, já je podezírám, že se jim jen nechce, ale když je zastihneš v lepší náladě, třeba by se jim i trošičku chtělo. Já jsem tohle řešila loni v létě, když jsem chtěla diplom dřív než v říjnu (asi o dva dny jsem se státnicí minula termín červnové promoce a nechtělo se mi čekat v Praze tak dlouho). V Americe je to jiné takovým nablblejším způsobem, že pravidla sice místy nedávají smysl, ale do puntíku se dodržují. V případě, že chceš něco nestandardního, ozve se - no, ale vy po mě chcete něco, co je proti pravidlům a mě vyhodí z práce. A nazdar.
    Nezbývá než popřát hodně štěstí!!!

    OdpovědětVymazat
  3. :-) vidim, ze bychom mohly zacit debatovat na tema "pravidla v ruznych kulturach". Nekde jsou psana, nekde dana :-). To, co tu vypada jako chaos, jsou pravidla jasne dana. Pravda je, ze nas nikdo v Chile neposila zpatky, odkud jsme prisli. Neni to ale samozrejme tim, ze by tu byli nejak dusevne vyspelejsi, ale tim, ze Chilane vuci Evrope trpi pocitem menecennosti asi jako Cesi vuci Zapadu, jenze na rozdil od Cechu jich vetsina Evropu nezna. Tuhle mi treba jeden taxikar rikal, jak je asi Evropa krasna, jak je tam vsude uklizeno a lide tam nehazou odpadky na zem :-))). Takze by od nich poslani "odkud jsi prisel" znelo asi stejne, jako kdyby te nekdo posilal na vysneny Zapad za doby za komousu :-). Myslim, ze Peruancum a Bolivijcum to ale urcite rikaji. Prijde mi to jako jeden z velmi nizkych argumentu a i kdyz mam profesni deformaci porad vsechno chapat, cloveka, ktery pouziva tyhle typy argumentu, proste rada nemam. Of, diky za souciteni v bezmoci, je mi jasne, ze to v souboji s americkymi urady i s FF dobre znas. A na Zitiny historky s danskymi vetrnomlynskymi zapasy si take dobre vzpominam.

    A tak obema a vsem Vam preju hlavne pozitivni interkulturni zkusenosti :-)!

    OdpovědětVymazat
  4. Na Fernanda bych zkusila udelat bububu, jeho ignorantsky přístup by mě urážel. Někdy mi v podobnych situacich pomohlo začít vykřikovat, že na nej zavolám policii apod. ;-)Většinou to jen zkouší na méně asertivní/cizince. Bosorka

    OdpovědětVymazat
  5. :-) mě to taky uráží, ale myslím, že se s tím vážně nedá nic dělat. Včera jsem se sešli s kamarády, tak jsme si společně zanadávali a zjistili, že všude je to stejné, někde dokonce horší. Naši šampioni v kategorii "máme otravné sousedy" Sergio a Carmen například říkali, že jejich sousedka dostala pokutu za to, že zalila kytky a voda jí přetekla z misky pod květníkem a kapala na chodník.

    Jen si najdu, jestli nemá Fernando nějakého nadřízeného, a až zapomene naši platbu odškrtnout potřetí, půjdu si stěžovat rovnou k nadřízenému. Jenže i to podle mě bude k ničemu, byt nám nepatří, máme ho v pronájmu, a hlavně, jak říkám, je to všude stejné.

    V Chile je hrozně vysoký výskyt depresí, mimochodem.

    OdpovědětVymazat
  6. Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.

    OdpovědětVymazat
  7. Asi si nevyslouzim prizen ctenaru, ale komentare s nazory vyjadrujici dikriminacni a rasisticke postoje mazu, stejne jako urazlive komentare obsahujici nadavky. A spamy taky mazu :-). Na svych strankach to tak nechci. Smazany komentar se tykal, jak jinak, Romu. "Beznych Romu", presneji. Nejakou dobu jsem s touhle skupinou pracovala (tedy vlastne asi ne s "beznym Romem", ale s rodinou F., rodinou B. atd...), protoze pochazim z mesta ze silnou mensinou. Takze myslim, ze ruzove bryle take nemam, ale presto me predsudky ceske spolecnosti boli a hlavne podle me vubec nicemu nepomahaji, naopak hodne skodi. Takze, je mi lito, piste klidne o sousedce atd., at je zelena, bila nebo zluta, ale prosim vyvarujte se "prumerneho" a "bezneho", tj. "imaginarniho".

    OdpovědětVymazat
  8. Hm, běžný Rom je tedy špatně, takže běžný bohatý Chilan, typicky chilské zvyky, specifické východoněmecké oblečení atd. jsou také předsudky?

    OdpovědětVymazat
  9. Neco podobneho jsem cekala. Predsudek je druh prekonceptu, kterym se orientujeme ve svete. Vnimat svet na zaklade predchozi zkusenosti je nezbytne, ale zaroven je o tom treba premyslet, protoze pokud uz nevnimam jinak, nez skrze prekoncept, je to spatne. Tomu se rika predsudek, ktery je neco jako "objektivni" pravda. Napriklad, O Cesich je znamo, ze maji radi pivo. Pokud to o me bude nekdo predpokladat a zjisti, zda to tak je, nebo neni a do jake miry je to pravda, je to OK. Pokud o me bude automaticky predpokladat, ze jsem alkoholik, je to problem. O Romech jsou to casto predsudky, objektivni pravdy, o kterych se nepochybuje, a proto mi to vadi. Mnohokrat jsem si zkusila, jak se neprijemne byt na miste nekoho, o kom uz se dopredu vi, kdo vlastne je: imigrant z vychodu, tedy nekdo, kdo bere praci, napul lehka deva, co se prijela hlavne vdat. Ted jsem zase bohaty Evropan. V Indii jsem mela skutecne desivou zkusenost, ze jsem jako zena bez muze byla povazovana za vec. A to se mi to vubec nestava denne, jako se to stava v Cechach Romum. Strasne mi to vadi, protoze si rikam, jak ma clovek zit, kdyz mu porad davaji najevo, ze je nemakacenko zavisly na socialnich davkach? Kolik Romu skutecne videl clovek, co mluvi o tehle "beznych Romech" tak bohemsky zit z vykricenych socilanich davek? Proto mi to vadi, protoze byt typ cloveka, na nemz "visi" velky predsudek, je tezke. Pravda je, ze take pouzivam spojeni, ktere se jako predsudky muzou jevit a urcite by bylo spravnejsi vzdycky rict "nejaky". Jenze rozdil je v tom, ze se denne setkavam s bohatymi Chilany, z nichz se nekteri chovaji tak, jak rikam, a jini ne a ja to o nich taky automaticky nepredpokladam. Mam spoustu spatnych vlastnosti, ale rychle souzeni lidi k nim nepatri. Jinymi slovy, urcity clovek mi nevadi uz dopredu kvuli tomu, ze je bohaty Chilan, ale vadi mi treba, jak se chova. Jiste, ja take nevim, jak se chovas v zivote, mozna mas spoustu romskych znamych, kazdopadne ta veta se mi zdala typickym ztelesnenim toho, co se v CR o Romech soudi, a proto jsem ji smazala. Pochybuju, ze by ti prosla treba jako komentar ke clanku ve francouzskych novinach. Ze v ceskych projde vsechno, to je druha vec...

    OdpovědětVymazat
  10. uffff, to je roman. Zdravi Lisa Simpsonova!

    OdpovědětVymazat
  11. Ne, nepoznala jsem zblízka "bohémský život z vykricenych sociálnich davek", ani jsem to nikdy netvrdila. Zmiňovala jsem jen způsob, jakým někteří svá práva uplatňují, vyprávěla mi to pracovnice z místní sociálky. V této přístupem temperamentnější a svéráznější skupině jaksi Romové převažovali. Což myslím, není záležitost předsudků, ale zkušeností, byť předané. Původně jsem chtěla napsat "španělský temperament", ten však ani z druhé ruky mě známé osoby blíže neznám, takže by to BYL ode mne předsudek a proto jsem použila to, o čem vím více. Neměla jsem tím na mysli nic rasistického apod., spíše to mělo být ironické zamyšlení nad rozdílným přístupek k podobné věci. Vynechala jsem i ten fakt, že někteří dle té pracovnice svá práva vymahali tak vehementně, že leckdy různé dávky dostali zaplaceno dvakrát v 1 měsíci (peníze propité hlavou rodiny, na děti nic nezbylo), jak z nich úřednice měli strach, že je tam budou mít denně. Ale jestli se o takových věcech zde nesmí mluvit, budiž. Smazání snesu, odepisuji tímto způsobem jen proto, že technicky zde nelze komunikovat formou "vzkazu autorovi". Nechci vézt plamenné diskuze na toto téma, já svůj názor již těžko změním ani názory jiných zde nechci napadat, jen mě mrzí, jak rychle jsem byla odsouzena já.
    Když bych např. nerada viděla svou dceru pobývat uprostřed Chánova, nemluvil by ze mne rasismus, ale soubor nabytých informací použitých v praxi. Rovněž by to neznamenalo, že popírám možnost výskytu slušných lidí v této lokalitě/etniku. Můžeme zde ladit korektnost až do úplné dokonalosti, jen nevím, zda to např. bude platné té paní ze sociálky, až na ní zcela nekorektně naběhne konkrétní rodina s nadávkama a vyhrožováním a dostane proto víc peněz, než jiná, méně průbojná rodina a dojde k znevýhodnění opačným směrem. Ale to je již jiný příběh. Zdraví špatná občanka ;-)

    OdpovědětVymazat
  12. Ja nemyslim, ze to, ze mas neco z druhe ruky musi byt predsudek, predsudek je to az kdyz se to zmeni v totalni klise s negativnim nabojem, o kterem se nepochybuje, zkratka se dedi jako nemenna pravda (nasla jsem v jedne socialnepsychologicke knize definici predsudku, az tak me to tema zaujalo ;-) ). Od Cechu slysim na tema Romove spoustu takovych klise a Rom na socialce je jednim z nich. Spousta lidi, ktera s timto klise zije a Romy nema rada, je nema rada proto, ze hlavne vidi neco v televizi, hodne se toho doslechne, a obcas nejakeho Roma potka na ulici. A tyhle klise mi vadi. Pokud jsi ale jen mluvila o temperamentu, nebo urcitem zpusobu vyjadrovani, predsudek to neni, rikat, ze romska kultura neni expresivnejsi nez ceska je jako rikat, ze cernoch neni cernejsi nez beloch. Otazka je, jakou hodnotu tomu pak prisoudime, tam uz se neco deje, co muze smerovat k obecnemu souzeni. Stejne tak je to s tim oblecenim nebo co ja vim s cim, muzu konstatovat, ze neco je vychodonemecky vkus, muzu si z toho delat legraci, ale pokud si myslim o druhem, ze je horsi nez ja, protoze je vychodni Nemec nebo je obleceny jako vychodni Nemec, je to problem.

    Jinak s tim, ze nekdo nejak vymaha davky, tam je podle me hlavne problem, ze u nas je system uplne spatne postaveny a ma uplne nejasna pravidla. Nebo je mozna ma, ale urednice je neaplikujou, ja nevim. Opravdu nevim, ja uz v Cechach neziju skoro sest let, ale dle tveho popisu se mi zda, ze se vubec nic nezmenilo. Moje zkusenosti se socialkou v Cechach jsou jen ty, kdyz jsem tam byla na praxi, a pak kdyz jsem tam chodila platit socialni pojisteni jako zivnostnik, a obe zkusenosti byly straslive. Urednice vybirajici socialni pojisteni vedela houby, jak se to vubec pocita, a kdyz clovek hodne trval na svem, pristoupila na jeho verzi. To by se ve Francii treba stat nemohlo, a to je velmi socialni zeme. Proste mas odevzdat ty a ty papiry a je to, podle toho se to posoudi, reknou ti, na co mas pravo, a smitec. Socialni pracovnice jsou tam na to, aby ti rekli, na co mas pravo, aby s tebou resily tvoji situaci, ale nerozhoduji, jen ti papiry pomuzou vyplnit a sestavit slozku, ktera pak probehne neutralnim aparatem (asi pocitacem, co ja vim...). Takze podle me je chyba v Cechach hlavne v systemu prace, proto jsou davky neadresne a zneuzivane a rozhodne jsou zneuzivane muzi, zenami, Cechy, Romy, lidmi tlustymi i hubenymi, starymi i mladymi, a ja nevim jake vsechny kategorie bychom mohli vymyslet. Take bychom meli na druhou stranu pridat kategorii muzu, zen, Cechu, Romu, lidi tlustych a hubenych, starych i mladych, kteri davky nedostanou, nebo je nedostanou cele, protoze pani urednice rozhodne, ze na ne nemaji pravo. Takze podle me ten jiny pribeh smeruje spis do oblasti politicke nevule s touhle veci neco delat a zneuzivani socialnich davek pouzit jako vymluvu pro jejich snizeni ci zruseni. A lide tomu jeste tleskaji.

    Jinak jsem chtela jeste dodat, ze si vazim tvoji vydrze diskutovat. Myslim, ze mnohy ctenar uz by me davno poslal nekam :-). Vzkaz autorovi tu bohuzel neni, protoze ho blogspot nenabizi :-(. Nebo se mi to aspon nedari najit.

    OdpovědětVymazat
  13. Děkuji za odpověď, i já si vážím tvé solidní výdrže. Proto jsem také měla potřebu upřesnit některé věci, neboť podle tvého blogu soudím, že jsi inteligentní žena se srdcem na správném místě, která cestováním ještě nabyla na kvalitách a zkušenostech a rozhodně bych tě nechtěla nikam posílat.O to víc by mě mrzelo nevysvětlené nedorozumění. Proto jsem jen prostě navždy neodešla, jak by to bylo rozumné u některých příliš radikálních aj. hůře stravidelných (autorů) blogů, kde nemá smysl diskutovat. Jinak vím, že nepřítomnost vzkazu autorovi není tvůj výběr, to bylo jen konstatování.

    OdpovědětVymazat
  14. Posledni veta me fakt pobavila. Skoda, ze tenhle clanek nemas na webu v anglictine nebo francouzstine. Dala bych to precist svym chilskym kamaradum, kteri ziji uz par let v Britanii a o sve zemi maji jen to nejlepsi mineni. Ted se budou vracet na trvalo domu, tak jsem zvedava, zda priznaji kulturni sok :).

    Kdyz jsme se z Chile vratili a vypraveli jsme jim, co jsme tam zazili, tak jejich zaver byl, ze musime prijet jeste jednou, az tam oni budou a ze nam ukazou tu spravnou Chile (tim minil spat v lepsich hotelech, jist v lepsich restauracich a proste se pohybovat tam, kde se 90% beznych Chilanu nepohybuje). No proste jsou tezce jina spolecenska uroven.

    Ja teda musim rict, ze Chilani nas vytaceli daleko min nez Argentinci. V Argentine nas zkouseli drbat na kazdem kroku, kdezto v Chile to bylo takove vic v pohode. Mozna se to zrovna jen tak seslo.

    OdpovědětVymazat
  15. Sedlonka: to ma spousta emigrantu, vcetne Cechu, ze si tu svoji zemi idealizujou! A navic si neumi predstavit, jaky to je zit v ni jako cizinec. Jinak kulturni sok to je, to jo, ale stejne jsem tady vetsinou spokojena.

    To me prekvapuje o Argentine! My jsme tam byli tedy jen par dni, ale vubec nemame podobnou zkusnost, spis uplne naopak. Vlastne ani v Chile, ani v Argentine, to drbani nikdy nebylo. V Bolivii jo, to je jak Indie. Hm, my si tu Argentince strasne idealizujeme (a Alvarito nas v tom notne podporuje), tak aspon si dame pozor a neztratime iluze prudce :-).

    OdpovědětVymazat
  16. Chilani i Bolivijci nam fakt prisli v pohodne. V Bolivii to na nas parkrat zkouseli, ale vzdy bylo jednoduche rici ne. A uz nikdo neopruzoval. To v Indii znamena ne zrejme ano, protoze opruzuji porad.
    Jinak kdyz vyberu par prikladu z Argentiny: Jdu koupit bagety, ptam se na cenu. 8 peso kilo. OK, tak mi dejte kilo. Navazi prede mnou presne kilo a rekne si o 10 peso. Proste nas povazovat za negramotne idioty.

    Jiny pripad. Chci nechat vyprat, stojim za chlapkem, ktery plati 15 peso za kosik, vidim i uctenku. Prijdu ja na radu a stejny kosik stoji 25 peso. Nadavat spanelsky neumim, akorat mu cosi ukazu a odchazim.

    Opet nas ma za idioty. Nebo v krame. Koupili jsme si pivo ve vratne sklenene lahvi. Uctenku jsme si peclive schovali a manzel pak sel lahev vratit. Rekli mu, ze mu ji nevezmou, ledaze by si koupil dalsi pivo a lahev jakoby vymenil. To i jinak flegmatickeho manzela vytocilo a svoji chabou spanelstinou si ty 3 pesa (15Kc) vyhadal. Jedine ceho se v krame zrejme bali, ze to slyseli I ostatni zakaznici obchodu. Kdyz jsme to vypraveli pani (mimochodem hrozne mila), u ktere jsme bydleli, neverila svym usim. A to jen par veci, mohla bych pokracovat. Samozrejme, ze jsme potkali take strasne mile lidi, ale kdyz kazdy druhy den mame podobnou prihodu, tak proste ten horsi pocit zustane :(.

    Jinak nas ted taky ceka kulturni sok. V nejblizssi dobe se vracime do Cech a asi nas to tam chvili bude dost stvat. Stejne jako nas sposuta veci stve v UK. Jenze rozdil je v tom ze z UK muzeme vzdy odejit :(.

    OdpovědětVymazat
  17. :-) no jo, to je tady stejny, ale clovek proste musi trvat na svem a Chilani se vubec nehadaji, takze to je v pohode. Tez clovek nikdy nesmi projevit zajem o nic, dokud se nezeptal, kolik to stoji. Ze zacatku mi to bylo blby, ale ted uz se nestydim a klidne se zeptam i v luxusni restauraci, kdyz mi rikaji: tohle vino nemame, ale doporucuju vam tohle...uz jsem tim usetrila urcite na nejedny saticky nebo boticky :-). Je to vnimane jako normalni. Ale fakt jsem si zvykla, dokonce uz mi to ani nevadi. Konec koncu, v Cechach je to horsi, tam se te taky snazi (v hospodach) nejednou natahnout a jeste na tebe rvou, kdyz se branis. Cimz vam preju pekny navrat a drzim palce, at ten sok neni moc velky. Hvezdopravec je prave ve sve rodne Francii a on, ktereho Fernando a spol. rozpaluje do bela mnohem vice nez me (radeji mu podobne prihody uz zatajuju), mi se smichem vypravel, jak se slysel rikat: "To v Chile bychom jeste v pohode...".

    OdpovědětVymazat