pondělí 22. března 2010

O špatném vkusu a krvelačnosti

Po napsání článku o kumulantech a vyhazovačích jsem dostala báječný nápad. Vedla k němu asi tato mentální operace:

1. velmi rádi doma děláme večírky
2. mám ráda večírky "na téma", například na téma známé osobnosti, "změň holiče" atd. Lidé se při nich převlečou či nějak jinak zhyzdí
3. Hvězdopravec večírky na téma nesnáší a sabotuje je vymlouvaje se na nedostatek materiálu na převlečení
4. Hvězdopravec má rád svůj modrý svetr a košili, co vypadá jako od pyžama, a další kupu věcí, které má ve svém šatníku
5. Pokud tedy bude téma večírku blízké podivným převlekům a oblekům v Hvězdopravcově skříni, nebude mít žádnou výmluvu.

Uspořádáme tedy Večírek špatného vkusu!!!

V pátek večer jsem se tedy pustila do přípravy jídla a pití na party a za pět minut osm jsem začala buzerovat Hvězdopravce, ať si ve své skříni vybere něco pěkného na sebe. Hvězdopravec seděl na gauči v jedné ze tří košil, které nosí pořád dokola, a absolutně odmítal vzít si na sebe jakoukoli jinou z těch, které leží v jeho šatníku a které nesmím vyhodit. Natož slavný Svetr. Nakonec se slabošsky nechal přemluvit alespoň na havajskou košili s ananasy, palmami a podobným nevkusným harampádím. Na stejnou košili, kterou nosí Determinátor.

Postupně doráželi hosté a v našem obýváku to začalo vypadat jako na návštěvě východoněmecké delegace v Rusku. Jednak proto, že se to tam hemžilo obleky kombinovanými s šusťákovými kalhotami a ponožkami v sandálech, a také proto, že se Petr začal domáhat, aby s ním někdo soutěžil v pití štamprdlí. Lucka, která z blogu očekávala, že se Hvězdopravec zjeví ve Svetru, se mého drahého oananasovaného muže zeptala, proč Svetr nemá. Hvězdopravec se na mě zuřivě podíval a Lucka řekla, že vlastně na blogu Svetr nevypadal až tak strašně. Čímž bylo jasné, že jsem se nejen zakázaně přiblížila k Hvězdopravcově šatníku, ale navíc jsem se Svetru dotkla, popsala ho a zveřejnila. "No počkej!", řekl Hvězdopravec.

Tak čekám. Svetr stále leží na polici a kumulant si ho na sebe nevzal ani na nedělní výlet do hor.

Protože v neděli jsme jeli do hor. V plánu bylo vylézt na Leoneru, horu skoro 5000 metrů vysokou. Na večírku se k nám odvážně přidali Dimitri, Lucka, Christophe, Martina, Petr, Carla a Ute a všichni se evidentně moc těšili, jak se pěkně projdeme. Petr si poplácal bříško a, coby jasný kumulant, se začal těšit, jak se opět vejde do svých gymnaziálních manžestráků. Mexičanka Carla řekla, že je báječné, že do hor půjdeme, protože ona nikdy na žádném výletě nebyla.

V sobotu Hvězdopravec stanovil odjezd ze Santiaga na sedmou ranní a v mailu všem připomněl, že si mají vzít teplé oblečení, sluneční brýle, dobré boty atd. Carla hbitě odpověděla dotazem: "co myslíš tím teplé oblečení? Džíny nebo kalhoty?" a já si vzpomněla, jak jsem jednou vzala v Alpách na výlet kamarádku Kamilu a ona před cedulí udávající vrcholek vzdálený 2,7km (a 3 hodiny cesty) zajásala, že tři kilometry snad ujde, a na konci už jen sípala, že to byly nejdelší tři kilometry v jejím životě. Představa, jak Carla jako první výlet v životě zdolává v džínách a teniskách pětitisícovku, mě přiměla Hvězdopravci doporučit, aby Carle řekl, že budeme rádi, když s námi půjde, ale že výlet bude děsivě příšerně strašidelný a dlouhý, počasí studené, vítr prudký a že i zkušení turisté toho budou mít plné kecky, nebo vlastně pohorky.

Nepoučitelně jsem netušila, že budu mít úplnou pravdu. Ale postupně.

Carla vyložila Ute, jak se věci mají, a Christophe odpadl v sobotu večer, protože se ukázalo, že průvodce zájezdu pečující v San Pedru o Christophovy rodiče, kteří jsou v Chile na dovolené, zmizel neznámo kam a neznámo na jak dlouho a že rodiče by se rádi vrátili do Santiaga, ale neví jak. Což vyžadovalo od Christopha krizovou intervenci a měl po pětitisícovce.

V neděli ráno jsme se tedy měli sejít jen Dimitri, Lucka, Petr, Martina a my. To jsme ale netušili, že se Petr, zklamaný tím, že prohrál soutěž v pití štamprdlí, kterou sám vymyslel a vyhlásil, zapojí do soutěže "Jak propást výlet tím nejhloupějším možným způsobem". On i Martina vstali v pět, aby setkání nezmeškali, a včas se vydali na autobusovou zastávku. Jenže autobus nejel. Když konečně přijel, bylo už docela pozdě. V autobuse se ukázalo, že ani Petr, ani Martina, neví, kde vlastně setkání je. Od čeho jsou ale mobily, že? Jenže se ukázalo, že Martina nechala svůj mobil doma. Petr naštěstí mobil měl. Jenže v něm neměl číslo na nikoho z nás. Protože mobil nepoužívá. A protože Petr mobil nepoužívá, všichni z nás měli jenom číslo na Martinu.

A tak jsme nakonec na výlet odjeli jen Brazilec Dimitri, Češka Lucka, Hvězdopravec a já. Vypadalo to, že všechno už půjde pěkně podle plánu, protože nástup na Leoneru je stejný jako na Pintor, kam jsme v Hvězdopravcem vylezli před dvěma týdny. Jenže jsme v Chile a tady nikdy není nic jen tak. Cesta, kudy se dalo před dvěma týdny vyjet k východišti trasy, byla v nedělním ránu zatarasená a byl na ni zákaz vstupu. Hvězdopravec se ale rozhodně nechtěl vzdát a kousek od závory spatřil cestu náhradní, pravda, evidentně méně ježděnou...Hvězdopravce už znáte, takže víte, co se stalo. No ano, cesta se nedala projet, protože vedle přímo kolmo vzhůru po sjezdovce, takže Hvězdopravec začal zase couvat dolů do zatáčky, odkud jsme na sjezdovku vyjeli, jenže se auto nedalo moc v tom svahu ovládat, a už jsme vězeli naklonění a zaboření na okraji cesty. Naklonění jsme byli tak, že se nám ani nechtělo auto tahat ven svépomocí, a jednomyslně jsme odhlasovali rychlý úprk pro pomoc do vesnice asi kilometr pod námi.

Jako hrdina jsem uklidňovala všechny zúčastněné modlíc se, aby nám nějaký následný otřes neskutálel auto ze stráně. Až do chvíle, než jsme (sice již) z auta potencionálních záchranářů, spatřili na okraji silnice smečku divokých psů, která se vrhla na malého toulavého pejska s jasným úmyslem ho zabít. "Matce bylo hej, ta omdlela", vzpomněla jsem si na Karla Poláčka, a litovala jsem, že neumím udělat totéž. Naštěstí naši záchranáři neměli z divokých psů strach a jeden z nich vyskočil a smečku řevem a kameny rozehnal, čímž pejskovi zachránil život. A následně nám vytažením Pathfindera z bryndy. Empiricky jsme ověřili, že v manuálu mají pravdu, když tvrdí, že se Pathfinder nepřevrátí, pokud se nakloní maximálně jen 45 stupňů, a Hvězdopravec nám slíbil, že už pojede jenom po cestách, které nám doporučili naši záchranáři.

Přes Valle Nevado jsme tedy dorazili na Portezuelo Franciscano, odkud se dá na Leoneru jít. Bylo poledne a foukal strašně silný ledový vítr. Lidé, kteří jsme na cestě potkali, měli všichni kukly, čepice, rukavice a tlusté bundy. Hvězdopravec, lituje, že nemá ani rukavice, ani čepici, si navlékl pod šortky tlusté punčocháče na lyže, dokazuje tak, že Večírek špatného vkusu ještě neskončil. A pomalu přestával cítit vinu za to, že jsme Carlu odradili od toho, aby šla s námi. Měli jsme hrozný hlad, ale kvůli zimě nebylo možné se najíst dříve než v útulku pod Pintorem. Ve větru jsme se pak zastavili na odbočce na Leoneru a trojhlasně jsme přehlasovali jediného kverulanta, že na Leoneru se nejde, že jdeme jenom na Pintor. Hádejte, kdo byl oním kverulantem.

Kverulant Hvězdopravec, kterému už otrnulo a zážitek "zapadlý Pathfinder-krvelačná smečka psů" pro něj byl dávnou minulostí, nakonec alespoň prosadil alternativní sestup jiným údolím. U ústí údolí jsme potkali zakuklenou skupinku alpinistů, kteří tam byli na cvičení "orientace v terénu". Věnovali nám kopii mapy a pár dobrých rad a už jsme si to kutáleli suťovou stěnou dolů. Naštěstí jsme si to dolů dokutáleli všichni živí, zdraví a více méně po nohou, a dole skutečně bylo něco jako cesta stoupající na horizont. Vydali jsme se po ní a už se těšili, jak nahoře nasedneme do auta, dole v Santiagu si koupíme obrovský kus svíčkové a uděláme si ho pěkně krvavý k večeři. Když tu jsme vystoupali do průsmyku a pod našimi nohami bylo další údolí, řeka a na druhém prudce se zvedajícím kopci vysoko nad námi černá tečka Pathfindera. Začala jsem chápat, co tak strašného mohl onen malý toulavý pejsek divoké smečce udělat, a bylo mi jasné, že naše svíčková možná ještě někde běhá živá po pampě. Ale nezbývalo než jít.

Že jsme došli, to vám je jasné. Svíčková také byla a k ní pivo a víno, a to bez ohledu na to, že mě v pondělí ráno čekalo setkání s doktorem Kleinem. Doktor Klein je zubař, ke kterému chodí celá Hvězdárna. Křestním jménem se jmenuje Andreas a je vysoký s modrýma očima. Typický Chilan.

Doktor Klein se mi podíval na zoubek a pravil, že mám báječné zdravé zuby, které jen potřebují trochu vyčistit. A chopil se nějaké brusky nebo čeho a pustil se do řezničiny. Inu, krvelačnost evidentně s týdnem neodezněla. Freud říkal, že v onom análním stádiu, kdy se tvoří vztah k penězům, jak jsem vám už psala, také lidé vytvářejí sadistické nebo masochistické tendence. Klein mě s ledovým klidem mučil čištěním tři čtvrtě hodiny spokojeně mi sděluje, že moje dásně opravdu, ale opravdu hodně krvácí, a přesvědčil mě tak, že zubař je skutečně jenom sublimace sadisty. A když jsem odcházela a obdržela jsem účet, viděla jsem, že Freud měl naprostou, nezpochybnitelnou pravdu.

Freudem se budu ohánět ještě párkrát. Kromě porozumění krvelačným zubařů a kumulantům svetrů budu jeho teorie od dubna používat také ve škole. Dneska jsem se totiž zapsala na univerzitu, tentokrát ale na postgraduál Psychoanalytická klinická psychologie dospělých. Dva roky budu vysedávat po koncech týdne a po víkendech ve školních škamnách, v týdnu mučit pacienty na klinice, a snad ze mě bude i v Chile certifikovaný psycholog. Tedy, pokud pražská Filosofická fakulta prolomí svoje zarputilé mlčení, kterým odpovídá na moje maily, jak můžu obdržet razítko, že můj český diplom je pravý. Zdá se, že když se spojí chilská administrativa se s přizpůsobivostí filosofické fakulty, bude opět vřít krev v žilách.

P.S Lucčiny nádherné fotky z výletu jsou k vidění zde.

11 komentářů:

  1. Přesně ses trefila do mé včerejší nálady. Usmyslila jsem si, že tento víkend uspořádám první jarní grilování pro své přátelé. Napsala jsem vtipnou emailovou pozvánku. Rozeslala jsem vtipnou emailovou pozvánku. Vrátila se mi jen jedna vtipná emailová odpověď. Ostatní zvolili k souhlasu nudné alternativy a ještě se rozčilovali, když jsem jim jemně naznačila, že by mohli se mnou tu hru začít hrát. Co z toho plyne? Definitivně jsem si potvrdila, že mám mnoho přátel nudných patriotů, kteří by se v životě akce typu "Večírek špatného vkusu" zúčastnit nemohli. Akorát nevím, jak s tímto zjištěním naložit.

    Doufám, že máte na druhém konci světa hezký den. V L. svítí slunko, přišla jsem z bazénu a je mi hej.

    lio.

    OdpovědětVymazat
  2. Lio, nezoufej! Nevim, jestli ti to k necemu bude, ale premyslela jsem o tom a zjistila jsem, ze nekteri kamaradi by se taky podobne akce zucastnit nemohli! Protoze nekteri kamaradi se mnou sdileji lasku k horam, nekteri k nocnimu zivotu, nekteri k memu druhu humoru a muj pohled na svet, atd....nekteri k vice vecem a nekteri skoro ke vsemu. Ja zase s nekterymi z nich nesdilim jejich lasku k astronomii, nakupum, tlachani o detech, k horskym kolum, skoro s kazdym se najde neco. Ale nastesti s nimi sdilim neco jinyho. Cloveku samozrejme obcas chybi kamaradi "na neco", to se stane...

    Hlavni je sdilet to, co sdilet muzeme. Doufam, ze po mne nebude kamarad astronom chtit, abych se s nim bavila o hvezdach, a ja si zase dam pozor, abych v den, kdy chci jit vyvadet do viru nocniho zivota nezavolala kamaradum horalum, ktere nocni zivot nebere.

    Pokud nas dohromady nebavi nic, je to taky zaver...

    OdpovědětVymazat
  3. Tak ja teda tematicke vecirky v prevleccich hodne nemusim. Premyslela jsem proc, a dosla jsem k zaveru, ze je to zrejme pozustatek z firemnich vecirku v jednom mem byvalem zamestnani, kdy mi kolegove a sefove byli dost strasidelni i v prirozene podobe, natozpak jeste kdyz se oblekli do masek...
    Jinak na FF UK bych radeji poslala papirovy dopis byt tebou. Vsichni, kdo ji nekdy navstevovali vi, ze se od roku 1348 prakticky nic nezmenilo, tedy pouzivat vypocentni techniku pro komunikaci je boj s vetrnymi mlyny. Zato rucne psana posta a razitka snad ve ctrnactem stoleti existovala, tak by ti mohli vyhovet;-)

    OdpovědětVymazat
  4. :-) jejda, ti te uplne traumatizovali! No, ja se nedivim, kdyz si predstavim svoje jedine firemni zamestnani, tak to bylo dost strasidelny i bez masek, a kdyz jsem pak zacala po firmach ucit, tak jsem videla, ze je to vetsinou vsude stejny :-).

    Na FF UK poslu dopis na rucnim papire a v latine, s peceti, postovnim holubem :-). Tedy, abych nekecala, vcera mi prisla odpoved, ze to, co chci, rozhodne nedelaji, neumi, nevi, neni jejich problem atd. Zkratka, pokud jedete do EU, budeme se tvarit jako svetova univerzita, pokud jedete do nejake pitome zemicky nam nesahajici ani po kotniky, kasleme na vas. Hledala jsem tedy kontakt na chilskou ambasadu, abych se poradila, co mam delat (oni razitko univerzity vyzaduji) a jestli s tim nemaji nejakou zkusenost...a na firmy.cz jsem nasla chilskou ambasadu mezi "zastupitelstvi africkych statu". To jen, az se zase nejaky Cechacek bude rozcilovat, ze v Americe nevi, kde Cesko je...

    OdpovědětVymazat
  5. ad předchozí koment:
    jo, jak ustaranost z vlastní malosti plynule přechází v haurovskou povýšenost, sebesrážení v naparování. Takže u států jako u jednotlivých lidí..:(

    OdpovědětVymazat
  6. :-) Nenech se odradit a priste posli holuba dekanovi, jestli to nezabere, tak rektorovi. Jestli Chile uznava vzdelani v Cesku, tak by to melo jit.
    Ne jak pro Dany, to bys mohla vystudovat patnact univerzit v Chile a Dani by ti to vzdelani neuznali...
    Jo a tak jsem si vzpomnela, ze se me minuly tyden ptala jedna holcina, jakym jazykem mluvime v Cesku, jestli nemecky... Nejdriv jsem se urazila a pak mi doslo, ze ja bych zcela urcite neodhadla, jakym jazykem mluvi oni ve sve zemi (nestihla jsem se zeptat odkud je, ale rozhodne to bylo hodne daleko:-)) a tak jsem aspon vnitrne ocenila, ze vi, ze Cesko lezi nekde u Nemecka:-)

    OdpovědětVymazat
  7. Lisko: rekla jsi to presne!

    Zita: no, to se taky desim, co s tim mym vzdelanim tady bude, az se vratime jednou do Evropy. Pritom musim rict, ze univerzity, alespon nektere, jsou tu vyborne a treba vzdelani psychologu se neda vubec srovnat s tim, jak to vypada v Evrope: tady uz za studii maji pacienty a ucitel te pozoruje za jednosmernym zrcadlem...o tom jsem v Evrope tak akorat slysela, ze to existuje :-). A nasi ucitele by na nas stejne nemeli cas. Taky tu tedy studenti vydaji z vlastni kapsy strasne penez, to jo.

    Taky mi prijde, ze s nemcinou je to docela trefa, pokud jsi z jineho konce planety...

    OdpovědětVymazat
  8. takrka nesouvisejici poznatek: podle me se CR radi mezi africke staty (aspon ve Francii), protoze zkratka je podobna se statem Cad (s hackem nad c). Kuprikladu ja mam uz tri roky na studentske karticce TCHD a az donedavna jsem si myslela, ze je to nejaka mistni upravena znacka pro Tchéquie...a pani sestricka mi sdelila, at si to zmenim, ze jsem na univerzite za obcanku "Tchadu"... haha...

    OdpovědětVymazat
  9. to jsou dobre zavery, mimochodem, ja jsem typ co by takovy prevlikaci vecirek bral:) a ten svetr s pavimi oky neni tak spatnej :))) muj byvaly zase mel svetry a tricka typu: v tomhle jsem poprve priletel do Evropy (1993), ci tenhle cyklisticky ubor je jeste dobry (naposledy pouzit v r.1998), v tomhle tucnacim saku jsem se zenil atd atd... myslim, ze chlapi to maji snad vsichni stejne, neradi se konfrontuji s pritomnosti natoz s budoucnosti, takze vazby na minulost jim dodavaji stabilitu..........

    OdpovědětVymazat
  10. Flamme: no, to je taky pekny.

    Leni: To je pekna analyza! Ona je to takova verze holciciho shromazdovani esemesek v mobilu...

    OdpovědětVymazat
  11. Tak na smsky v mobilu jsem se relativně s lehkým srdcem vykašlala... Pomohlo k tomu mimo jiné utopení mobilu, následný jeden zapůjčený, pak už vlastní apod :) Je ale fakt, že si je před promazáním ještě jednou pročtu. *stydím se*

    :)

    lio.

    OdpovědětVymazat