sobota 14. listopadu 2009

O náboženství v Chile II, tentokát bez fotbalu

Nedávno jsem vám tu psala o tom, jak zažívám v Chile přítomnost víry, a dělala jsem si z Chilanů legraci, že skutečným bohem je tu především pár hochů z klubu Colo Colo a nyní hlavně všichni chlapci z národního týmu, kteří se čerstvě kvalifikovali na Mistrovství světa. Postupně se mi ale mozaika skládá do komplexnějších obrazců a tak bych chtěla přidat jeden podstatný detail, o který jsem svůj obrázek o věřících Chilanech obohatila.

Krátce po napsání onoho článku o náboženství jsem jednou dorazila na kurz portugalštiny, kde jsem potkala Pilar, studentku práv na Universitě de Los Andes. Pilar, jejíž blonďatá hříva a luxusní brýle na nosíku bez jakékoli indiánské rozpláclosti či skobovitosti, dávaly tušit, že místo bydliště bude nejspíš Las Condes nebo Vitacura, vyprávěla trochu něco o vlastním studiu, když jsme se dostaly k Opus Dei. Do té doby pro mě bylo tohle jméno známé jenom z knížky Dana Browna Da Vinci Code, kterou jsem přelouskala během dvou dní v květnu 2005 sedíc na balkónovém výklenku svého miniaturního bytečku v Grenoblu v ulici, kterou jsem výstižně nazvala Rue des Toillettes. Dodnes si na ten víkend vzpomínám, protože jsem četla prakticky nepřetržitě, stydíc se, že se od podobného škváru nedokážu odtrhnout. Pokud jste také Da Vinci Code četli, jistě si vzpomenete na zlého mnicha a zákeřného strýce, kteří se snaží hledání grálu zhatit. Oba dva jsou z Opus Dei. Tenkrát jsem si myslela, že si to jméno Brown jen tak vymyslel, ale ne.

Opus Dei je skutečně odnož katolické církve, a to odnož poměrně dost kontroverzní pro své sektářské praktiky, jako je například "bombardování láskou", tj. získávání nových členů tím, že je zahrnu nadměrnou péčí a pozorností. Dalším zvláštním rysem je tajení členství v této církvi. Členové nemají dovoleno o své příslušnosti hovořit bez speciálního povolení. Pokud nechceme použít slovo sekta, můžeme říct, že příslušníci Opus Dei jsou křesťanští fundamentalisté, kteří žijí podle velmi striktních pravidel. Členové se dělí na supernumerální a numerální. Wikipedie mi tvrdí, že vrstev je ještě trochu víc, ale spokojme se s tímto, neb to je to, co mi vyprávěla Pilar. Zatímco supernumerální členové se mohou vdávat a ženit a poté plodit haldy dětí, ježto jakákoli kontrola porodnosti je zakázána, numerálové jsou zde proto, aby se věnovali studiu. Jsou tedy svobodní, žijí v celibátu, studují a učí. Tím, že je celá církev takto fundamentalistická a elitistická, nemá samozřejme daleko k extrémní pravici.

Pilar je katolička, ale není Opus Dei. O téhle odnoži nám vyprávěla proto, že práva studuje na Universidad de los Andes, která je celá v rukou Opus Dei. Její profesoři jsou často numerálové a církevní obřady na univerzitě jsou podle zvyků Opus Dei. Církevní obřady na univerzitě? No ano, ale to zase není v Chile nic zvláštního. Nedávno jsem jela na Universidad Catolica, jednu ze státních univerzit, a zaujalo mě, že uprostřed kampusu visí obrovský rozpis mší. Po laické Francii je to trochu šok. Pilar mi ale řekla, že jednou cítila potřebu se vyzpovídat zrovna na kampusu Universidad de los Andes, tak zašla za místním farářem, a musela se vyzpovídat veřejně, neb ženy v Opus Dei nemají nárok schovat se se svými hříchy za závěs zpovědnice. Že to prý už nikdy neudělá, řekla mi. Nemyslím to hřešení, myslím tu zpověď před očima kolemjdoucích.

Při tom všem mi trochu lezly oči údivem z důlků a uvědomovala jsem si, jak nepřesný byl můj článek o náboženství, který jsem napsala.

A postupně jsem se o Opus Dei dozvídala více. Jeho členové jsou především v bohatých vrstvách společnosti a odhaduje se, že mezi bohatými je až 20%, kteří jsou členy Opus Dei. Když říkáme mezi bohatými, říkáme mezi doktory, politiky, obchodníky. Jinými slovy mezi těmi, kteří mají moc. Neptejte se mě tedy, zda bude jednoho dne Chile tolerantnější například k potratům, ať už by to bylo třeba za terapeutickým účelem. Mimochodem, Pilar mi říkala, že zná rodinu Opus Dei, kde manželství bratrance a sestřenice zplodilo devět dětí, z nichž sedm je postižených, jak už to v manželstvích uzavřených mezi příbuznými bývá. A v Opus Dei není uzavírání manželství mezi příbuznými nic zvláštního.

Paulina, moje kolegyně, se kterou pracujeme na jihu Santiaga s těhotnými puberťačkami, mi řekla, že v naší asociaci je spousta dobrovolnic Opus Dei. Církev nakazuje práci pro společnost, takže sociálně prospěšná práce je povinností. Jako naivní cizinka bych si nepatrných stop, které svědčí o tom, že Paulina má pravdu, nikdy nevšimla. Já jsem si myslela, že ona sympatická slečna, Patricia, která, ač v mém věku, právě čeká své osmé dítě, prostě má jen ráda velkou rodinu. Nedávno jsem se jí ptala, co dělá její muž. Je psychiatr. A kde, zeptala jsem se. Má vlastní praxi a také učí. Na Universidad de los Andes. Na té univerzitě, na níž je reklama na kde kterém autobuse. A reklama hlásá: "Konečně jsem našla školu, kde jsem se naučila investigativní žurnalistiku." nebo: "Teď už umím stavět domy." Napadlo by vás, že na téhle škole bude většina učitelů žít v celibátu a zvát vás občas domů, aby svým laskavým přístupem získala vaše srdce pro pravý život?

Hodně dalších dobrovolnic má také dětí jako smetí. Paulina i Jessica, moje dvě kolegyně, naštěstí jsou jen regulérní katoličky, protože si uvědomuju, že by pro mě asi bylo těžké pracovat s naší skupinkou děvčat vědouc, že moje kolegyně je křesťanský fundamentalista. I tak ale vím, že s Paulinou a Jessicou moc o náboženství diskutovat nebudu. Paulina je členkou křesťanské skupiny formovanou rodiči spolužáků její dcery, jezdí společně na víkendy, kde se modlí a rozjímají o bibli. Tuhle jsem slyšela, jak Paulina mluví s kamarádkou o tom, jak bylo o víkendu divné, že celé modlitby nezačínaly otčenášem. Hm, asi je to divné, co já vím. Ještě divnější ale je, že já jsem nepokřtěný ateista, který nikdy nebyl na mši, tak to raději moc netroubím do světa. Ze zkušenosti vím, že třeba pro moje pacienty by to mohl být problém. Pro věřící je nepochopitelné, jak můžu rozlišit dobré a zlé, aniž bych na to měla nějakou knihu, kde by mi byla dána rozlišovací pravidla. Ale, jak jsem psala ve svém prvním článku, víra je tu věcí soukromou, probíhající jaksi pod povrchem věcí, takže se mě naštěstí nikdo neptá. A už vůbec neříkám větu svého kamaráda Honzy, českého psychiatra, že kdyby Ježíš žil dnes, nosili by lidé na krku malá elektrická křesílka nebo malé smrtící injekce. I když mi přijde vtipná.

V Latinské Americe je prý situace všude dost podobná. Akemi mi říkala, že alespoň v Mexiku je Opus Dei velmi populární. Tak, jestli sem pojedete na prázdniny, mějte tuhle věc na paměti.

Na závěr bych chtěla jen poopravit obrázek, který jste si o Chilanech možná právě udělali. Přeci jen tu občas vítězí zdravý rozum, a tak plány na vztyčení třináctimetrové sochy papeže Jana Pavla II. přímo v naší Bellavistě, čtvrti plné barů, malých domečků a nočního života, vzaly za své, protože čtvrť usoudila, že by to narušilo její charakter. Debata to byla živá, ale, jak říkám, zdravý rozum zvítězil. Doufejme v totéž i pro celé Chile...

6 komentářů:

  1. Zajimave, neni to tak davno, co moje chilska spoluzacka prohlasila, ze se ji na Dansku libi to, jak lide dodrzuji tradice (napriklad krest), ze prej v Chile se na tom zas az tak nelpi...tak nevim, asi se neco ztratilo v prekladu, jestli bude prilezitost, musim se ji zeptat, jak to vlastne myslela...Evidentne neni clenkou Opus dei, ale nejake uzke ateisticke komunity;-)

    OdpovědětVymazat
  2. To je zajimave... Ja si to vysvetluju tak, ze vsechno je relativni. Mne treba kamaradka Polka tvrdila, ze Polaci nejsou moc katolici. Jenze ja to porovnavam s nami a ona to porovnava s tim, jak to bylo u nich driv. Ona sla na msi treba "jen" na Vanoce a na Velikonoce. Takze jsou treba min katolici, nez byli, ale pro Cecha jsou porad hodne katolici :-). Myslim, ze s tim krtem v Chile to bude stejne, ze treba dnes UZ I jsou deti, co jsou nepokrtene, ale pochybuju, ze by se od toho nejak masove ustoupilo. Treba ted pripravujeme darky k narozeni deti tech nasich adolescentek a Jessica i Paulina jim tam samozrejme souply take modlitbu za novorozenatka. Pritom Jessicu jsem nikdy neslysela o nejaky vire mluvit, jenze ono je to tak proste samo sebou, jako u nas nikdo nemluvi o tom, ze je ateista.

    Treba ted v nedeli rano jsem cekala na brachu na letisti a hlasili tam v letistnim rozhlase, ze zvou vsechny cestujici a personal jit se spolecne pomodlit na msi. Jako aby ti chudaci, co musi cekat na pribuzne na letisti v nedeli rano, mohli taky na msi, tak je mse treba i na letisti. Pravda, s davem cekajicim na pribuzne to nejak moc nehlo, ale kdo vi, treba uz byli na msi v sobotu odpoledne :-).

    Ale budu v ramci vyzkumu kultury schvalne sledovat, kolik z deti bude pokrtenejch, diky za tip :-).

    OdpovědětVymazat
  3. Moc zajimavy clanek Terezo. Kamaradka z Chile hrde hlasila, ze je katolicka, ale na druhou stranu vypravela, ze ziji v dome s duchy. Ze po zemetreseni bylo mesto skoro zniceno a nove mesto se vystavelo na troskach toho stareho, takze se tak vlastne pohrbili lide a jeji matka je dokazala pry videt. Hodne mluvila o indianech a dala me knizku od Isabel Allende -Dum duchu, ktera se me teda moc libila, vzpomela jsem si na ni i u clanku, kde jsi psala o presidentovi Allende, protoze popisuje eru jeho vlady a pak Pinochetuv puc. A ted si na wikipedii ctu, ze byla dokonce jeho neteri a potom zila i v Libanonu. O Opus Dei sem cetla taky v Da Vinciho kodu, ale ze je tak rozsireny po Chile to bych teda nerekla. Ja byla zase prekvapena rozsirenosti Masonerie po Libanonu, nikde se o tom nemluvi, ale kazdy vi, kdo tam je...

    OdpovědětVymazat
  4. Dum duchu znam a taky se mi moc libil. Chilane a lide v Jizni Americe skutecne ziji takhle mezi krestanstvim a pohanstvim, i kdyz to neni videt. Nase tehotne holky, z nichz uz zadna tehotna neni, protoze uz vsechny porodily, jsou treba uplne normalni pubertacky, na prvni pohled. Porad fiesta (nebo tedy carrete, jak se rika tady), jak tam ted nemuzou, oblecky, muzika atd., kdyz tu slysim, jak si dve neco suskaji mezi sebou: ptam se tedy co a zjistim, ze jedna uci tu druhou motlitbu, aby dite usnulo. Nad motlitbou by se fundamentalistum asi trochu zjezily vlasy, protoze to byla spis takova zaklinaci motlitba a misto krize se delal trojuhelnik. Kazdopadne nabozenstvi je tu hodne silne, i kdyz, kdyz to clovek vidi v praxi, dost zira, protoze tu panuje opravdu dvoji moralka. Taky me zaujalo, ze cim vic jsem poznala pacientu, tim casteji jsem slysela vetu: "Tedy, ja jsem dobry katolik/katolicka" (jako: hlavne si nemyslete, ze bych rekl neco proti bohu), "ale nevim, proc se tohle muselo stat zrovna me".

    Mimochodem, hodne me zaujal ten tvuj clanek o tom, ze vam v Libanonu rikaji, ze zijete v hrichu: to tu treba vubec neslysis. Kazdemu je to vice mene jedno, civilni snatky jsou tu normalni, i kdyz je pravda, ze vsechny matky asi sni o tom, ze se jejich dcera vda v kostele. Ale aby se na to nekdo ptal nas? To ne. Je fakt, ze nevim, jestli, kdybychom meli deti, jestli by se me porad neptali, kdy a kde a jak ho pokrtime, to netusim. Mozna je to i tim, ze tu jsou vlastne siroko daleko jenom krestane, takze maji mene potrebu davat najevo, ze veri, a zjistovat, ke ktere "skupine" patris ty...

    OdpovědětVymazat
  5. Tak to me silne pripomina Afriku. Sli jsme s kamaradem do muzea a ptala jsem se ho jestli on veri na ruzne buzky a magii, co meli predtim a on se smal ze ne, ze pry je krestan. A sotva jsme dosli k prvni expozici vyrezavanych sosek a on na me, ze nesahej na to, to je juju - magicke a ja ze vsak jsi rikal, ze na to neveris a on hned zacal vykladat, co se kde stalo v jejich vesnici divneho. Takze krestane jak poleno, ale jak se neco stane muze za to juju..
    S Libanonem je to tak, ze tady neexistuje civilni snatek, takze hodne lidi nechape, jak se nekdo muze vzit mimo kostel - u krestanu. Pro ne to neni svatba je to jako by jsme se nevzali. Za vsechno se tu modli, kamoska prosedela cele tehotenstvi v kostele. A hodne veci jim unika, protoze skoly jsou vetsinou krestanske, takze vyuka jak se to komu hodi, treba biologie a darwin. Kdyz jsem rekla o upalovani carodejnic v Evrope nikdo me nechtel verit.. Ale mlada generace uz je jina, hlavne deti, co sem prichazi z ciziny, kde jejich rodice delaji.. Pisnu jeste na blog o namluvach a svatbe, to je taky nekdy orisek ;)

    OdpovědětVymazat
  6. Na clanek o namluvach a svatbe se moc tesim!

    Afriku neznam, ale myslim, ze tady je to asi o moc mirnejsi, i kdyz tu to magicke mysleni hodne existuje. Jinak mi taky nedoslo, ze vlastne v Libanonu asi tezko budou mit civilni snatek, tak to je jasny. My jsme prijeli do Chile jen registrovani a to oni taky nechapali, musela byt svatba. Ale spousta lidi zije "na hromadce", hlavne ti rozvedeni. Rekla bych, ze zkratka lidi se sice hodne modli, chodi do kostela atd., ale na druhou stranu ziji jako my.

    Jinak s tim Darwinem je to tu podobny, slysela jsem, ze obcas i na univerzite konci radeji pred tim. Proto jsem si vybrala studium psychoanalyzy: protoze Freud uz na zacatku nabozenstvi odmitnul, tak je jasny, ze nam asi tezko budou neco "zatajovat".

    OdpovědětVymazat