čtvrtek 28. května 2009

Hodnota života

Když jsem dneska překládala do francouzštiny svůj blog o Allendem, napadlo mě další téma, o kterém jsem chtěla psát v souvislosti s mým přemýšlením o post-totalistní společnosti. To jen na úvod, čtenáře varuji, že následující článek nebude vůbec vtipný a zábavný. Protože blog se jinak snaží být veselý a vtipný, odkazuju vás v tomto případě na články z ostatních rubrik, než je "politika a historie".

Jak jsem už říkala, v Chile nacházím hodně podobného jako v Česku. Co jsem naopak nenacházela ve Francii. Tak o tom přemýšlím a ptám se, co s naší zemí, stejně jako s Chile, udělala diktatura. A kdy se tyhle věci změní a naše společnost "vyroste" v dospělou.

Minulý týden jsem jela na kole do asociace, kde dobrovolničím a na ulici v Bellavistě jsme viděla na zádech, za plného poledne, ležet uprostřed chodníku muže, který se nehýbal. Když jsem k němu přišla, viděla jsem, že se trochu hýbe, ale že není schopen vstát. Protože jsem v Chile chvilku, nevěděla jsem, kam bych měla zavolat, a zastavila jsem dva kolemjdoucí, aby mi poradili. Muže si totiž nikdo moc nevšímal, ačkoli ulice Bellavisty jsou rušné. Dva zastavení chodci mě "uklidnili", že muž je naprosto opilý a že se tedy nic neděje. Ale, když už jsme byli v té akci, alespoň ho zvedli a opřeli. Na to mi řekli, že to je normální, že jsou zvyklí. Pochopila jsem, že myslí, že já si také zvyknu. Jistě, nemohli tušit, že pocházím ze země, kde je konzumace alkoholu mnohem vyšší, než v Chile, a že nad ležícími opilci se, alespoň v Praze, také mnoho lidí nepozastaví. Nevěděla jsem, co mám dělat, ale řekla jsem si, že aspoň muž už neleží na zádech a neudusí se tedy eventuelně zvratky. Bylo teplo. Nezbylo mi než ho nechat tedy jeho osudu. Dojela jsem do asociace a zeptala se Andrého, kolegy psychologa, jehož systém práce se mi velmi líbí a se kterým máme hodně společných názorů, kam můžu v takové situaci zavolat. Jaké je číslo na záchytku, prostě. Nebo na rychlou. André mi řekl, že záchytka v Chile není, že můžu zavolat jedině policii a že stejně ti opilci jsou vetšinou indiáni.

Možná si říkáte, že jsem strašný idealista, že bych jako chtěla všechny zachránit. Jenže to říct nechci. Mám jen pocit, že postoj k druhému, je zde hodně ovlivněný tím, jak nás vychovala diktatura, nás i Chilany. My i oni jsme zažili dobu, kdy byli lidé vražděni za svoje přesvědčení. A pak dobu, kdy už nešlo o život, ale kdy jsme byli systematicky vychováváni, že náš názor, naše osobnost, nic neznamenají. Paradoxně si mnoho z nás uchovalo svůj prostůrek, svojí rodinu, kde si něco mysleli, kde zůstali jinými osobnostmi, než totalitní šablonou, ale často jim hájení tohoto prostůrku znemožnilo vidět jiné, odlišné prostůrky. A je tu ještě jiná věc. Proti oficiální šabloně byla jistě ona skrytá, opoziční, která tyhle prostůrky nějak spojovala. Jenže v skrytu a bez velké možnosti komunikace, diskuze. Na tu jsme zvyklí nebyli. I opozici je všechno jasné, máme všichni stejný názor. I v opozici je v diktatuře hodně setření identity. S námi nebo proti nám. Jinými slovy, jestliže diktatura předvádí, jak pro ni jednotlivý člověk nemá cenu, opozice proti diktatuře automaticky tuhle hodnotu nezprostředkovává též. Vzpomeňme si jenom na to, jak jsou lidé v dobách revoluce jednotní. Stejní. Nemám ráda adoraci jednoty. Vzpomínky na to, jak se národ sjednotil, mi tak trochu nahánějí strach. Protože hned za touhle jednotou je ta past. Že jsme každý jiný, jenže jsme zvyklí v našem vnímání světa z let diktatury stejný-dobrý a jiný-špatný. Že známe vlastně jen ten náš prostůrek, ze kterého jsme nemohli moc komunikovat. A že co neznáme (to jiné), to škatulkujeme, což, jak by vám kognitivní psychologové řekli, je vlastnost typická pro lidské poznávání světa, která není nutně vždy špatná. Ale v tomhle případě to může být nebezpečné, zvlášť proto, že post-totalitní kapitalistická společnost na vzájemné poznávání zrovna velký důraz neklade.

Chile jako Česko mi přijdou stejné v tom, že právě onen jiný ztrácí rychle svou hodnotu někoho na stejné úrovni jako já, něčího syna nebo dcery, někoho, kdo měl dosud nějaký život a určitě žil podobné věci jako my, kdo má také bolesti, i když třeba velmi skryté. Já vím, že to zní banálně, ale pro mě to takhle funguje. Že si představím toho druhého v tomhle rozměru. Protože jestliže píšu o tom, jak v nás diktatura nevychovala pocit úcty k druhému, mluvím samozřejmě hodně o sobě a o své cestě k poznání téhle hodnoty.

Neříkám, že ve Francii by nemohl ležet opilec na zemi. Nejsem idealista, říkala jsem vám. Ale vidím nebetyčný rozdíl v tom, kolik lidí se zastaví. V tom, že kolik lidí řekne "Indián, bezdík, socka, opilec". Hodně to vnímám přes svojí profesi psychologa, které se tak pěkně říká "pomáhající profese". Musím říct že v Čechách mě mnozí kolegové hodně šokují tím, co říkají a jejich elitistickým myšlením. Nikdy nezapomenu například na debatu s celým týmem tzv. předních psychologů na téma nepokoje ve Francii. Slovo Arab střídalo slovo muslim a slovo přistěhovalec, aniž by se kdo zamyslel nad tím, o kom tedy mluvíme. Kdo je v tom druhém prostůrku. Grázlové. Zavřít. Opravme ty jiné k obrazu našemu. Pokud na to nejsou dost chytří, schopní nebo vytrvalí, jejich chyba. Asi ani nechtějí, hajzlové. Jak totalitní myšlení!

Ve Francii jsem se hodně naučila právě respektu. Žasla jsem, za jak důležitou je tu brána práce s bezdomovci, prostě s těmi nejvzdálenějšími "prostůrky" člověčiny, které tuhle člověčinu právě tak lehce můžou v očích jiných ztratit. S jakou samozřejmostí je to práce důležitá.

Bohužel, hodně Francouzů vám řekne, že se Francie postupně se Sarkozym hodně mění. Podle mě se spíš polarizuje. A v polarizaci je ono nebezpečí rozetnutí se na černé a bílé, na jednotu proti a jednotu pro, kde diskuze končí, protože je třeba se semknout proti nepříteli. Ale pevně doufám, že Francie je dost demokratická.

Pokládám myšlení lidí v pomáhajících profesích tak trochu za odraz společnosti celé, protože pokud se v těhle profesích onen respekt ztrácí, kde jinde by měl být? Ale příklady individualismu jsou všude.

Nevím, zda je dost jasné, co jsem chtěla říct o tom, jak spolu souvisí diktatura a ztráta celistvosti druhého a tím i jeho hodnoty, které přetrvává, samozřejmě, i po pádu téhle diktatury, ať je vlevo nebo vpravo. O tom, kde jsou kořeny onoho individualismu, který vidíme v Česku i v Chile. Individualismu, který charakterizuje takřka každého člověka, který diktaturu žil, ať byl proti ní či s ní. Kde jsou kořeny onoho divokého kapitalismu, který v post-totalitních společnostech nastává. Prostě o tom jenom hodně přemýšlím a čím víc to dělám, tuším, že jsem jenom u jednoho zdroje téhle charakteristiky, ale že jich bude asi mnohem víc. Zdrojů i charakteristik. Totalitní ústup a deformace společenských věd a absence výchovy k altruismu ve škole budiž některými z nich.

Ještě jsem chtěla dodat jednu věc, která vyvrací mýtus o tom, že ona hodnota života, jak ji chápu, má cosi co dělat s křesťanstvím. Další příklad z Chile. V duchu katolické tradice je tu zakázán potrat. Za každých okolností. Pod rouškou respektu k životu. Ovšem v jiném smyslu. Myslím, že je asi jasné, že katolíci mají tenhle respekt k životu spojený s tím, že i život plný utrpení, že i život velmi krátký, má být zachován. Tak trochu diktátorsky, pravidlo zní takto k oné obecné kategorii "život". Zatímco respekt k druhému můžeme vnímat také tak, že respektujeme jeho rozhodnutí, jinými slovy, respektujeme onen konkrétní život, člověka. Ona katolická doktrýna mi tedy přijde jen dalším důkazem pro popření hodnoty člověka. Diktatura. Mathildině kamarádce diagnostikovali při testu těhotenství také rakovinu dělohy. Musela ale dítě donosit, přestože v tomhle případě rakovina kvůli hormonům postupuje mnohem rychleji. Potkávám nesčetně Chilanek, které v mém věku mají patnáctileté děti. Žádná možnost se rozhodnout.

11 komentářů:

  1. ahoj TErezko, mas svuj blog tak zabezpeceny, ze si nemuzu precist ani tvoje odpovede na komentare. JIz pri zadavani musim dvakrat potvrdit pismeny ze jsem to fakt ja a pri cteni me to vyhodi hned a zablokuje me to dalsi pristup. to je zamerne?

    OdpovědětVymazat
  2. Ahoj,

    dekuju za upozorneni, vubec jsem netusila, ze je s psanim komentaru nejaky problem. Naopak jsem vsechny mozne kontroly vyhodila, takze nechapu, proc to nejde. Ma jeste nekdo podobny problem?

    OdpovědětVymazat
  3. ahoj terezo, obcas kouknu na tvuj blog, take protoz, ze muj pritel je z chile a tve postrehy jsou presne a zabavne (i kdyz vetsinou dost dlouhe ;)), ale ptala jsem se ho, zda maji zakazany potrat a mysli, ze ne (nezije v Chile 15let). Jak to teda je?

    OdpovědětVymazat
  4. p.s. taky jsem musela 2x potvrdit komentar

    OdpovědětVymazat
  5. Ahoj, s tema komentarema to nechapu, uz jsem odstranila vsechny zabrany, ktery tu byly (napriklad prave to psani slova...) a evidentne to nefunguje...no, pokusim se poslat dotaz adminovi.

    Jinak s tim potratem jsem si na 100% jista. Pred par lety se tu pokusili zavest takovou tu pilulku po styku a zase to zrusili, protoze to stejne lekarnici odmitli prodavat. Moje kamaradka, co porodila v lednu, mela pak nejaky trable s krvacenim, tak ji predepsal doktor lek, kterym se v Evrope provadi potrat (zpusobi to cosi jako stazeni cev v deloze) a nemohla ho za zivyho boha sehnat, protoze to vsude odmitaji mit. Nakonec, kdyz sehnala nejakou osvicenou lekarnu, tak to stokrat overovali a kdesi a cosi, i kdyz tam byla s tim svym novorozenetem :-). jasne, ze tyhle prihody nejsou dukaz, ale je to tak, urcite se to da najit na internetu. Na potrat se tu jezdi na Kubu, je zakazany vsude v LA. V Brazilii je dle mych informaci povolen po znasilneni, ale pred tim je soud, kde se dokazuje, ze to bylo znasilneni. Takze soud trva obvykle do tretich narozenin onoho decka. V praxi je to tedy, jako kdyby to bylo zakazany uplne.

    OdpovědětVymazat
  6. Ahoj Terezo, ani nevíš, jak ses trefila do toho, co jsem včera řešil v jedné z dlouhých debat u piva :-) To, o čem píšeš, tedy o lidské lhostejnosti, je podle mě největší možné a bohužel i rozšířené zlo mezi lidmi. Souhlasím, že ve společnostech, kde v nedávné minulosti probíhal totalitní režim, je ten průběh o mnoho viditelnější. Je hrozně špatný, když se člověku vyplatí nehasit, co ho nepálí. Pak sklouzne k tomu, že se nemůže dovolat pomoci, když už něco pálit začne. Ta včerejší zmíněná debata začala po shlédnutí záznamu z bezpečnostní kamery nějakého obchodu, která nasnímala krádež tašky z vozíku. Vedle právě okrádané paní jela s košíkem jiná osoba, která všechno jasně viděla, otáčela zřetelně hlavou po zloději, krátce se rozhlédla okolo a... šla dál, aniž by její košík opustil předem naplánovanou dráhu nákupu. To je mnohem horší, než ta ukradená taška. Je to o lidech, ale ti také sami utvářejí společnost a dokud budeme nahlížet na ostatní jako "na ostatní", tak se těžko dovtípíme, že jde o nás samotné a ty "oplice" zvedat jentak nezačneme.

    P.S.: Komentáře už jsou v pohodě :-)

    OdpovědětVymazat
  7. :-) diky. Ten priklad ze supermarketem je taky dobry. Doufam, ze se to casem zmeni, ale bude to urcite trvat. Clovek taky nemuze byt idealista, ze to jednou bude uplne jinak...tak proto se snazim davat na podobny veci pozor, aby to bylo aspon trochu jinak :-). Co rikali ostatni kamaradi v hospode?

    Jinak zdravim z Francie, jsme na prazdninach. Akorat vcera jdu a na zastavce tramvaje lezel bezdomovec, teda spis sedel, ale nejak divne se kroutil, rikala jsem si, ze vypada, jako kdyby mel infarkt nebo neco. Jeste, nez mi dojela tramvaj, u nej byla u nej zachranka (zavolal ji nekdo na te zastavce), a prala bych vam videt, jak se k nemu pozarnici (ve Francii jezdi ke vsemu pozarnici, nikoli lekari nebo policiste) chovali starostlive. Tak jsem si vzpomnela, co jsem psala, a byla jsem rada, ze jsem se nespletla. O par hodin pozdeji jsem videla tehoz cloveka uplne opileho spat na zemi na jine zastavce. Nekdy se proste neda nic delat, znam to, ze lide z ulice casto odmitaji zustat v nemocnici, i kdyz jsou ve velkem nebezpeci, podepisou revers. Drzet cloveka v nemocnici ze zakona neni jen tak...mozna, ze ho proste jenom prohledli a zjistili, ze je (pomerne) v poradku, byl den a teplo...no, to jsem jen chtela dodat k tomu, co jsem psala.

    OdpovědětVymazat
  8. jakoby toho nebylo dost - včera se zase v českých médiích řešil nepochopitelný případ: Pán, který kolaboval na ulici, si volal svým telefonem záchranku a jeli kolem nějací kluci na kolech. Zavolala k nim nějaká přihlížející paní, aby mu pomohli. Oni sesedli z kol, šli k němu, sebrali mu telefon a údajně se slovy: "Tak díky!" a ujeli pryč. Ten pán zemřel bez ohledu na to, jestli mu někdo pomohl nebo ne, ale doufám, že to aspoň neslyšel. Stejně jako doufám, že ty kluky dostihne vlastní svědomí.

    Kluci v hospodě na tohle téma říkali, že to není fenomén dnešní společnosti, že lhostejnost a strach z hasení cizích problémů tady byla vždycky, jen nebyla tolik vidět. Nevím, asi je to městským anonymním prostředím, ve kterém žiju. Věřím, že na menších obcích jsou podobní lidé taky, ale víc si dokáží pomoci a uhlídat pořádek, nebo alespoň se tam dřív pozná, kdo je dobrej a kdo vyčůranej :-)
    Ahoj do Francie :-) Držím ti, vám, palce, zatím brouzdám tvým blogem, vlastně blogy a ani nedutám, máte toho spoustu zajímavýho za sebou. Přeju vám, aby toho bylo ještě víc před vámi :-)

    OdpovědětVymazat
  9. Já myslím, že tu ten fenomén byl opravdu pořád, ale že kdyby v Chile (což byla před Pinochetem stará demokracie) i u nás po válce byla demokracie, tak že by se to změnilo (aspoň trochu), jako se to změnilo právě ve Francii. Protože za první republiky se v Československu taky k žádné úctě ke druhému nevychovávalo, to ani omylem, na to se podle mě přišlo hodně až po válce. Jenže u nás to nebylo možné a v Chile také ne a tenhle zastavený vývoj, nebo možná dokonce spíš vývoj zpět, je v obou zemích hrozně znát. Podle mě je ale třeba hustě začít ve školách a vůbec začít brojit nahlas proti všem xenofobiím, rasismu a dalším věcem, které ještě nemají ismus, ale které degradují toho druhého na méněcenného protože je jiný, vysvětlovat, proč je to špatné, zakázat rasistické komentáře a články na netu, bla bla bla.... Jenže když se podívám na naše media, politiky a paní učitelky třeba z mé střední školy (základka už je moc dávno...) nebo nakonec na kolegy psychology, tak si říkám, že naděje moc není. Ale třeba to k nám Evropa přinese.

    Diky za prani samych zajimavych veci, preju totez! Tvuj blog nastvevuju pravidelne a moc me bavi jako vsechno tohle navstevovani zakouti, kam by clovek normalne nenahlidnul...

    OdpovědětVymazat
  10. Všechno je jen lidským obrazem. Bohužel, bohudík :-)

    (P.S.: Děkuji za návštěvy :-)

    OdpovědětVymazat