pátek 5. srpna 2011

Y va a caer.... aneb Padni komu padni a o tlučení do kastrolu

"Y va a caer" - a padne! je pokřik, který lidé volali na konci Pinochetovy diktatury. Co na tom, že diktatura se místo spadnutí spíše skutálela dolů, protože Pinochet zůstal ještě osm let šéfem armády, což je v Chile na státu nezávislá moc. Armádě tu nevelí prezident, jako je tomu v evropských demokraciích, nýbrž jakýsi generál, který - zjednodušeně - , když toho má dost, prostě pošle vojáky do ulic a nastane vláda vojenské junty, jak to zažila asi každá latinskoamerická země. Jesliže tedy v roce 1989 padla diktatura a zase se smělo vycházet na ulice i po setmění, Pinochet byl stále přítomen a většina lidí měla strach, co bude, kdyby nastaly změny příliš velké. O zvěrstvěch napáchaných za dob diktatury, o mučení, o desaparecidos, zmizelých lidech, se mluvilo stále jen šeptem. Dodnes se mluví jen tak rychle, na půl úst a především v bohatých čtvrtích vám klidně někdo řekne, že se jednalo jen o "oběti reformy", neb se země zmítala za Allendeho v příliš velkém chaosu, nebo že zprávy o mučení jsou pouhými výmysly. Jedna z našich profesorek, která je v celé psychoanalytické společnosti známá svým hrdinstvím, protože během diktatury systematicky pracovala s lidmi, kteří se vrátili z Pinochetových lágrů, za což jí hrozil podobný osud, po pádu diktatury pomáhala při zakládání programu Prais zprostředkovávající psychologickou pomoc rodinám obětí diktatury a přeživším obětem samým. Vyprávěla nám, jak je pro mučené oběti diktatury komplikované moct zpracovat svoji zkušenost, když se veřejně nikdy neobjeví slovo "mučení". Psychická desintegrace někoho, kdo prošel, a často opakovaně, tak traumatickou zkušeností, je zkrátka tak velká, že onen člověk potřebuje slyšet, že to, co se dělo, bylo zvěrstvo, bylo mučení, bylo v rozporu s lidskými právy. Přesto se dodnes o tom všem mluví jen tak potichu. Dvacet let po pádu se do televize dostal poprvé seriál, který se týká témat diktatury, a byla z toho velká polemika (pamatujete si, jak se u nás hned po revoluci natočil Tankový prapor a kdo ví, co ještě? V Chile to trvalo dvacet let!). Minulý týden jsme se dostali k tomuto tématu s kolegy z univerzity. Proč se o diktatuře v Chile nemluví?, ptali jsme se.

Zkuste se zeptat jakéhokoli Čecha, jaké to bylo za komoušů, a každý vám ochotně bude vyprávět, dokud ho nezastavíte. Naopak, spousta z nás měla a má možná potřebu svědčit o tom, jaký je socialismus nesmysl. Pamatuju si, jak když jsem poprvé skutečně a naplno vytáhla paty ze své země, měla jsem pocit, že všem musím o našich zkušenostech z druhé strany opony říct, aby neudělali stejné chyby. Když říkám skutečně a naplno, nemyslím tím ani dovolené v zahraničí, ani měsíční stáž v Paříži, kde jsem většinu času strávila s dvěma dalšími Čechy. Myslím tím svůj Erasmus, půl roku se studenty z jiných zemí. Pamatuju se na naše debaty trvající až do druhého dne do poledne, kdy moje kamarádka a Radka já vysvětlovaly, jaký je komunismus nesmysl, a naproti nám sedící Katalánky Sylvia a Elena, Italové Miguel (který byl mimochodem napůl Chilan), Felipe a Ezio a Řekyně Katalina a Madeleine mluvili o tom, že volný trh to také všechno nezachrání a že liberální není nutně "svobodný", a mně pořád nešlo do hlavy, jak je možné, že se mi všichni tihle mí kamarádi podobají tolik, až na to, že nechápou, že volit vlevo je přece nesmysl, to je přece chtít státní totalitu. Inu, můj Erasmus v Toulouse byl skutečné prozření po všech stránkách, ne nadarmo říkal Jan Ámos, že by člověk měl strávit rok cestováním (čímž jistě nemyslel chaotické okukování kostelů a dalších památek, kterým je cestování dnes), aby se skutečně vzdělal. Kromě setkání s lidmi, kteří vyrostli ve svobodné společnosti, která ono blaho kapitalismu zažívala už spoustu let, jsem se setkala také s buržoazní vědou psychoanalýzou, která mi dopředu přišla jako veliký nesmysl a které jsme se s Radkou smály jako co to ti Francouzi říkají za nesmysly, prý Oidipovský komplex a kastrace, taková hloupost, tvrdit, že chlapeček miluje svojí maminku a bojí se, že tatínek mu uřízne to, víte co! Báchorky! I po revoluci je nejspíš v Čechách psychoanalýza příliš buržoazní, nebo možná příliš náročná na studium, každopádně o ní studenti (a možná i někteří učitelé) psychologie neví ani zbla, kromě absurdních stokrát přežvýkaných a obsahově zcela vyprázdněných schémat. Inu, abych to celé shrnula, podívejte se na mě devět let poté. Je ze mě levičák (což prosím neznamená, že volím ČSSD nebo dokonce komunisty - v Čechách nemá politická orientace stran moc co dělat s tím, co proklamují) a učeň psychoanalýzy.

Ale zpět k mojí otázce. Proč se v Chile o diktatuře nemluví? Myslím, že je to kulturou, lidé tu neradi mluví o sobě, řekla jsem, pořád se bojí, co si druhý myslí, nedůvěřují, a kolegové přisvědčili. Je to i tím, že je to zkušenost tak traumatická, že je těžké o ní mluvit, jako se v Evropě nemluvilo dlouho o holocaustu, řekla Nydia. Ale je to i tím, že lidé neví, co mají říkat, není žádný oficiální diskurz, lidé se bojí mluvit. Je to i tím, že vládnoucí a bohaté vrstvy často s diktaturou kolaborovaly. Podívej se, kolik je ve vládě bývalých tváří diktatury! Moje generace se pořád ještě bojí, že když se bude mluvit moc, vytáhnou zase milicos, jak se hanlivě říká armádě, na Monedu, řekl Hernán, kterému je něco kolem čtyřiceti. Moje generace si pořád myslí, že demokracie je křehká a že je třeba ji chránit. Moje dcery už si to nemyslí, proto jsou teď ty protesty. Mladí se nebojí, už se v demokracii narodili, nemají strach, proto se nebojí manifestovat.

Proto jsou manifestace volající po reformě chilského vzdelávacího systému, které Chile od konce května zažívá, skutečným překvapením a zároveň obrovskou událostí. Je to první velká zkouška chilské demokracie a jde to tak nějak všelijak. O tom, proč se protestuje, jsem psala zde. Psala jsem o tom, že oficiální média jsou v rukou mocných (ne nadarmo je Piñera přezdíván "latinskoamerický Berlusconi"), a proto z manifestací přinášejí především obrázky několika skupinek anarchistů vrhajících Molotovovy koktejly. Psala jsem o tom, že se na manifestace bojím chodit, protože policie prostě neváhá použít slzný plyn a vodní děla, aby zjednala pořádek. Psala jsem i o tom, že mnohé školy se ocitly zablokované studenty, kteří se v nich zabarikádovali, aby dali najevo svojí nespokojenost. Když bylo zablokováno asi 200 středních škol, ministr školství přišel se šalamounským řešením posunout zimní prázdniny dopředu, takže vyhlásil, že prázniny nebudou začínat v polovině července, nýbrž už od středy 29.6., v naději, že studenti na prázdniny školy opustí a celý odpor se tak zlomí. Studenti ale v odpověď na podobně neslýchanou věc zřídili v zimním Santiagu improvizované "pláže", kam se i v kabátech rozplácli na ručníky schovávajíce se pod barevnými deštníky před dešťovými kapkami, a odpor trval dál posílajíce tak jasné sdělení, že studenti neprotestují proto, že se jim nechce se učit, nýbrž proto, že jejich budoucnost je velmi nespravedlivým vzdělávacím systémem skutečně ohrožená. Vedle pravidelných čtvrtečních manifestací, jichž se účastnilo až 150 000 lidí, proběhly další "alternativní" akce, jako například besatón, půlhodinový polibek před La Monedou. Piñera nakonec odvolal ministra školství, povolal nového a nabídl provést jisté změny. Změny, které jsou druhou stranou brány jako nedostatečné. Volá se, že vzdělání v Chile je drahé, volá se, ať se sebere 10% státního příjmu, který má garantizovaný armáda ještě od dob diktatury a ať se ony peníze dají na vzdělání. Volá se y va a caer, y va a caer, la educación de Pinochet.

Vláda téhle mladé demokracie má demokracie právě dost a když zástupci studentů - mezi kterými jsou profesoři univerzit i politici - odmítli návrh jako nedostatečný, další manifestace zakázala. Nebo spíš po chilsku nepovolila. Ministr vnitra se dokonce nechal slyšet, že teď přišel návrh, tak se s povolováním manifestací skončilo, za což sklidil kritiku od veřejnosti: v demokracii se přece s manifestacemi takhle nekončí! Záminkou k nepovolení bylo, že je pak Santiago neprůjezdné, když se zavře Alameda. To, co se dělo včera, byl ale dosud největší bordel (jiné slovo mě nenapadá), který Santiago zažilo. Vláda se totiž rozhodla, že když je demonstrace nepovolená, bude dobré už preventivně poslat do ulic 1000 těžkooděnců s vodními děly, plynovými bombami a obušky s úkolem každé počínající shromáždění rozprášit. Podrobný popis i s fotkami přinesl například El cuidadano, alternativní deník, který pokrývá události, o nichž oficiální média mlčí, a jehož úroveň (jazyková i novinářská) je o pár pater vyšší než úroveň La Tercery a podobných. Já jsem naštěstí použila metro jenom ráno, takže jsem se nadýchala plynu jen jednou, a vyvstala mi otázka, jak to dělají v tyhle dny astmatici, staří lidé nebo těhotné ženy, protože plyn je nejen tak silně iritující, že i zdravý člověk má problém dýchat, ale je také silně abortivní. Vládě je to ale evidentně jedno, takže policisté rozprašovali, co se dalo, a to od Centra až po Providencii a Ñuñou, stačilo, aby se někde objevila skupina protestujících, a Santiago bylo úplně ochromené. Zatčeno bylo 847 lidí a oficiální čísla říkají, že bylo také zraněno 90 policistů "zatímco zraněn nebyl žádný manifestující". El cuidadano ale přináší zprávu o tom, že do zraněných se počítá například i zraněný číslo 29, který si poranil prst, a musel být ošetřen. Když vidím obrázky z centra, je mi jasné, že "žádný zraněný manifestant" je v tomto případě pitomost, neb si jistě někdo z těch, kteří byli policií zbiti, také poranil alespoň prstíček.

Většina lidí se samozřejmě podobným střetům snaží vyhnout, ale je rozhodnutím vlády o nepovolení žádné další manifestace a potlačení jakýchkoli protestů šokována. A na to, aby vyjádřili svoji nespokojenost mají Chilané originální způsob: cacerolazo, veřejné tlučení do kastrolů. Tento způsob prostestů pochází z doby americké blokády Allendeho vlády (nikoli z dob diktatury, jak chybně uvedly některé internetové deníky, například zde - představa, že by za Pinocheta mohli lidé volně protestovat je samozřejmě pitomost). Na protest proti tomu, že v obchodech není jídlo, se tehdy chilské ženy - počínajíce bohatými paničkami z luxusních čtvrtí - vydaly do ulic tlukouce přitom do prázdných hrnců. A vida, ačkoli to byl tehdy protest proti levicové demokratické vládě, idea se ujala a dnes se jí vyjadřuje obecně nespokojenost. Včera bylo tedy na ukončení dne plného slzného plynu a ran obuškem po internetu svoláno cacerolazo na devátou večerní. S hrncem ani nemusíte na ulici, stačí se postavit na balkón nebo do okna, nehrozí tedy, že by vás smetlo vodní dělo, a tlučete, co to dá. A tak vláda včera za celý ten den, který byl velkou zkouškou chilské demokracie, sklidila pořádný plechový nářez. Na video se můžete podívat tady.

Držím Chilanům palce a doufám, že ubrání nejen demokracii, ale i získají demokratičtější vzdělávací systém. A Čechům, kteří jsou mnohem odvážnější v tom, jak dokáží o prožité totalitě mluvit, přeju, aby se nebáli říkat nahlas a veřejně, co si myslí o stavu naší země dnes, a zvonili klíči či tloukli do hrnců, aby je u nás konečně někdo slyšel!

19 komentářů:

  1. to s tými kastrólmi sa mi veľmi páči. spomenul som si pritom na protest, ktorí sme vyjadrovali ako študenti na internáte v mlynskej doline. v tom čase stála ešte len prvá budova vš internátneho komplexu. neviem už ako často do týždňa, sa v internátnom rozhlase vysielal na pokračovanie seriál pes baskervillský. akonáhle sa ozvala zvučka seriálu, vyšli sme na balkóny a zavýjali sme do noci tak, že aj pes baskervillský by nám mohol závidieť... :-)

    OdpovědětVymazat
  2. Take dobre....mozna lepsi, nez ty ceske (ceskoslovenske, vlastne) klice, tak nad tim ted premyslim a rikam si, ze to neni zrovna zpusob protestu, ktery je slyset....

    OdpovědětVymazat
  3. O té polibkové akci se u nás stručně psalo - narazila jsem na to náhodou u rodičů v nějakém časopise.

    Být mučen a pak o tom nemoci mluvit a nedostat potvrzení od ostatních, žeto byl zločin a že se skutečně stal atd., to mi taky připadá hrozné.

    Myslím na to v souvislosti s bombardovacími akcemi na blízkém Východě (nebo kdekoli kdykoli). Obětem teroristů v Evropě nebo USA a jejich blízkým vyjádří účast všichni lidi, vlády všech dem.zemí kolem, celý svět. Dostanou potvrzeno, že šlo o zločin na nevinných lidech, nikdo o tom nepochybuje.

    Ale ti civilisti, co trpí bombardováním někde v Afghánistánu nebo jinde, ti co? Těm celý svět nevyjádří nic, mlčí se o tom, o těch ztrátách se nemluví; v té dané zemi jo, ale ne moc na Západě. Nic se s tím nedělá.

    A to mi připadá nebezpečné - nejen pro psychický stav těch bombardovaných jednotlivců, ale pro vytváření nesnášenlivých skupin, ukřivděných. S takovými se dá těžko dohodnout později, z nich jsou pak snadno etrémisti. Nedivím se jim.

    OdpovědětVymazat
  4. U nas se vzdycky pise o podobnych kuriozitach, to novinare bavi...

    Jinak premyslim o tech bombardovanych, a mozna, ze to neni uplne totez, protoze tady jde o to, ze sami Chilane se neumeli vyporadat s vlastni historii, Pinochet nakonec klidne umrel v posteli a v Chile nebyl souzen, jako nebylo mnoho tech, kteri mucili. Vcera jsme o tom znovu mluvili v hospode a Clairin pritel Ignacio rikal, ze dodnes jsou porad slyset pribehy, jak se muceny setka s nekym, kdo ho behem diktatury mucil, napriklad matka byvale prezidentky Bachelet si podle hlasu a nejake vety (jako treba "tak pojdte dal") uvedomila, ze vratny v dome je nekdo, kdo ji kdysi mucil, tuhle byl zase pribeh v novinach, o tom, ze byvaly mucitel byl vedouci skolni druziny v nejake skole v Santiagu. Vetsina veci se ale neproslechne, proste se deji. Predstav si, jak jsme v Cechach koukali, kdo byl stbak a kdo ne, tak tady je to horsi, tady je to, kdo skutecne prilozil ruku k dilu, a casto je to nekdo, kdo bydli nedaleko. Ignacio rikal take, ze se udavali mezi sebou lide i uvnitr rodin, zkratka, cela ta vec je spis Chilani Chilanum a proto bylo a je tak tezke dat tomu vsemu jmena. A ta jmena jsou dulezita, jako psychoterapeut to urcite znas, lide s traumatem v urcitou chvili potrebuji slyset, ze to, co zazili, bylo to a to, protoze tomu casto to jmeno sami dat neumi, nemuzou. Vzpominam jen na zazite zemetreseni, clovek potrebuje slyset, ze to bylo zemetreseni a jak bylo silne, kdyby o tom nikde nebyla ani zminka (protoze "nelze nekomunikovat", takze sama absence zminky je urcitym sdelenim), zacal by si myslet, ze si to snad vymyslel nebo co, nastava zvlastni pocit ztraty kontaktu s realitou.

    Neni to tedy asi uplne totez, protoze v Afganistanu se tomu jmena samozrejme davaji mistni vladnouci vrstvou a vsechno je zneuzivane k propagande, stejne jako jsou nektera fakta zneuzita v nasi spolecnosti. Cimz vubec nezpochybnuju, ze ve vsech tehle zemich lide ziji ve strachu atd. Jenze i kdyz bude receno, ze doslo k tomu a k tomu, a ze za to nekdo nese odpovednost, k jejich usim se to nedostane (cimz si nemyslim, ze jen proto by se tedy nemelo rikat nic). Kazdopadne tohle je tak slozity problem, o nemz navic nemam ani paru, ze se do toho vubec nebudu poustet.

    OdpovědětVymazat
  5. Nene, není to toéž. Ale má to vliv.

    ty dva příklady - rozpoznat mučitele ve vrátném anrbo ve vedoucím školní družiny, to je hrůza. Úplně paranoidní společnost to musí v Chile tím pádem být. Brr. příšerné.

    Ono často to období vypořádání nebo "revanše", jako je odsun Němců po válce nebo různé revoluce atd., jsou krvavá období, která jsou později vnímána jako nějaké euforie,extrémní,které šmahem likvidují všechno podezřelé. Jo, to jsou. A máme se za odsun němců omlouvat, když oni předtím odsunuli stejným způsobem naše lidi a ještě páchali další zlo?
    Ale když tak tady čtu, jaké je to v Chile, říkám si: zlatá krvavá období revanše. Jsou to asi období očištění. Sice očištění krví, ale pak jde jít dál. bez toho asi hůř :-(

    To je teda svět, člověk se nevybere. Drsný.

    OdpovědětVymazat
  6. S odsunem Němců to mám jasné: zvěrstva páchaná na druhém se omluvit nedají tím, že předtím příslušníci onoho národa páchali totéž. Táta mi vyprávěl, že když odsun probíhal, lynčovali před domem mých prarodičů německého vojáka a prababi se tehdy vyklonila z okna a křičela: "Hanba Čechům!", a to akorát končila válka. Myslím, že většina lidí cítila totéž, ani po válce nebyli schopni zabít druhého jen proto, že je Němec. Chápu nenávist, chápu všechny emoce, které v člověku můžou být, ale omlouvat to, co se stalo, se mi nezdá správné a myslím, že je to možná jedna z kapitol, se kterou jsme se nevypořádali my, vždycky se o ní mlčelo. Násilí plodí násilí se zdá sice jako omšelá banalita, jenže není, v momentě, kdy se vykašleme na soud a spravedlnost, se "zjednání spravedlnosti vlastníma rukama" nezastaví nikdy a nikde.

    OdpovědětVymazat
  7. Ano, to "vzít spravedlnost do vlastních rukou" je hrozivé. To bylo asi vždycky důležité téma. Zdá se mi to, nebo ne, že v současných am.filmech je to někdy i oslavováno nebo přinemenším brané jako OK? To mi vadí.

    Popravdě ale mi v současné chvíli víc vadí prezident Klaus s fašistickýma kydama od něj a jeho nohsledů. Připadá mi už celkem nebezpečnej.

    OdpovědětVymazat
  8. ... ovšem v porovnání s prostředky,které používá chilská vláda / policie na demonstranty je Klaus neškodný mírotvůrce.

    Obdivuju ty demonstrující. A co OSN na to? Nevědí o takovém porušování lidských práv? Nevědí o tom a nevydlaiani žádná doporučení? Aspoň nějaká podpora by to byla...

    OdpovědětVymazat
  9. Ja ty demonstrujici taky obdivuju, ja jeste tak tlouct do kastrolu, ale jit pochodovat se bojim.

    Co se tyce Klause, mam podobny nazor, toho cloveka nevede zadna odbornost, pouze jeho vlastni touha byt stale a za kazdou cenu ve svetle reflekotru, cemuz se rika v nasich kruzich hysterie. A obklopovat se fasouny a extremisty je zrejme v Cechach v mode, neb je treba stale kricet vetsi a vetsi skandalnosti, aby si kriciho nekdo vsiml. Prijde mi smutne, ze mu to blazneni stale prochazi, coz je nejspis tim, ze lide jsou radi, ze "diky" nemu nasi zemi obcas nekdo vidi v zahranicnim tisku. Klaus je skudcem i v tom smyslu, ze kafra o vsem, i o tom, o cem vubec nic nevi, a to se rozmaha stale vice, a kdo by pak poslouchal nejake odborniky, takze veci pak vypadaji, jak vypadaji: fuserina kam se podivas. Nakonec nevim, jestli je tak neskodny mirotvorce, protoze Pinera alespon za svoji neschopnost sklidil historicky nejnizsi popularitu, zatimco Klaus se porad drzi. V tom nebezpecnej opravdu je, respektive v tom je nebezpecnej nas narod.

    O porusovani prav se vi a nastesti to tu neni bananova republika, takze si to tu dovolit jen tak nemuzou, je to stejne, jako u nas, soud je tu nastesti nezavisly a urcite se to k nemu dostane.

    OdpovědětVymazat
  10. (Mezitím jsem se neudržela a napsala si na blog stručně o "Klausovi.)
    Vida!
    Asi jo, asi je to tak, že už je slyšet jen to extrémní, protože jsme si tak navykli na rychle se střídající světové novinky, řvoucí titulky, napínavé honičky a vraždy ve filmech, že všechno mírnější je odvárek. Achjo.

    Držím Chilanům palce!!
    Jak dlouho to ještě potrvá? Dlouho. A potom ty další fáze hledání nových způsoblů financování vzdělávání atd. ... Snad budou operativní a půjde to. Co asi je k tomu ještě potřeba?

    OdpovědětVymazat
  11. Vím, že je to nesouměřitelné, ale dovolím si polemizovat o českém vyrovnávání se s komunismem (socialismem, totalitou? pořád tomu nemůžeme přijít na jméno...).
    Každý druhý Čech ti sice bude ochotně vyprávět o tom "jaké to bylo", ale všimni si, že většinou bude mluvit o tom, jak se stály fronty na banány, jak se jezdilo na Sázavu a ne na Costa Brava, jak jsme neměli video a jak jsme drželi hubu a krok. O důležitých věcech mluví jenom samotní postižení a většinová společnost jejich zkušenosti neposlouchá a bagatelizuje.
    Dvacet let po revoluci je emigrant "ten, co si užíval na Západě, zatímco my jsme tady v tom museli žít" (museli???), slovo disident získalo pejorativní nádech a sídlo KSCM stojí v ulici Politických vězňů. Bývalí STBáci berou výslužné a užívají si klidného důchodu, případně zastávají významné posty nejen v politice. A co je na tom nejvtipnější, spousta z nich necítí žádnou vinu (evidentně proto, že naše společnost vše smete tvrzením "no jooo, taková byla doba...")
    Příklad mučitelů a mučených je přesně totéž, co se děje například v Německu. Ani jeden agent Stasi nebyl potrestán... a jak je to u nás?

    Ještě k těm případům, o kterých se v dnešní "západní" společnosti nemluví. Nejde jenom o lidi v Afghánistánu a jiných válečných zónách. Stačí se podívat na uprchlíky, kteří to zvládli až k nám do Evropy. Pokud například žádají o azyl a jsou ze země, kde zrovna není válka, většinou jim jejich příběhy o mučení, úkladných vraždách, zmizelých členech rodiny, věznění, znásilňování a podobně nikdo v naší bohaté nasycené společnosti nevěří, páč apriori máme za to, že tihle si k nám jedou vydělat. Na nás vydělat, a zneužívají naší "dobroty a štědrosti." Pro žadatele o azyl je to většinou velký šok a tak se zmítají ve velkých psychických a fyzických problémech. O případech, kdy byla žádost o azyl odmítnuta, dotyčný deporotován domů a za krátkou dobu například zavražděn nebo uvězněn by se mohly psát knihy. Záměrně píšu mohly, páč nemůžou, protože za životy těchto lidí neseme vinu my a to se nám do krámu zrovna moc nehodí.
    Málokoho napadne, že v zemích jako je třeba Egypt, Indie, Columbie, Rusko ("tam jsem přece byl, tam žijou lidí úúplně normálně...")jsou někteří lidé nesvobodní a týraní.
    Do očí bijící je to u Severní Afriky, kdy celý problém vylézá na povrch a "Západ" se nestačí divit...

    Uf, no přeju Chilanům, ať jim jejich bojovnost vydrží a něčeho dosáhnou:-)
    Z.

    OdpovědětVymazat
  12. Lisko, myslim, ze to je take hodne v Cechach, ze se slysi hlavne to kriklave, protoze jsme hodne lidi ztratilo (nebo se spis nikdy nenaucilo) schopnost premyslet, analyzovat atd. Vinu ma urcite skolstvi (analyza textu atd. se alespon v moji generaci nepraktikovala), cim dal tim vice mozek vypatlavajici programy, absence kultivovane debaty vcetne debat v televizi, neschopnost spravne mluvit, vyjadrit se presne (tu rovnez nase skolstvi moc nepestuje, alespon v me generaci se to moc nenosilo)....to je jen to, co me napadlo, je to takovy pel mel. Staci treba srovnat francouzsky a cesky tisk, kvalitu jazyka, argumentu atd. .... v Cechach jsme na tom uplne stejne jako v Chile, rekla bych, tady take cte vetsina naroda "La Cuartu" a "Ultimas noticias", coz je ekvivalent Blesku. Jak se pak divit, ze pred cimkoli, co vyzaduje premyslet, ctenar ci posluchac kapituluje?

    OdpovědětVymazat
  13. Zito, myslim, ze jsi uhodila hrebik na hlavicku, uniklo mi, ze u nas se sice mluvi, ale jak? Tak jsem nad tim premyslela. Je fakt, ze o tom, jak to bylo pro ty opravdu postizene se dnes moc nemluvi, o tom, co se fakticky delo, o udavani, o tom, jak se nemohlo studovat, ze te mohli soupnout do vezeni, kdy chteli, za prizivnictvi (stacilo nedat ti praci) atd., na to se uplne zapomnelo. Na druhou stranu mi prijde, ze se o tech vecech ale hodne po revoluci mluvilo, vyslo spousta knih o tehle dobe, del disidentu, natocilo se nemalo filmu a serialu (ruznych kvalit) takze mozna proto se dnes zapomina. Mozna je to uz minulost a nejake vyrovnani preci jen bylo. Myslim, ze neni zadne velke tema, ktere by dlouhou dobu po revoluci zustalo zamlcene. V Chile je to jinak. A o tom jsem mluvila, o tom tichu. Jako kdyby napriklad po revoluci nepadlo ani slovo o procesech v 50.letech. Mluvilo by se o tom ostatnim, o cestach do zahranici a tuzexovych bonech, ale nad timhle by viselo tabu, takze napriklad syn nebo dcera nekoho, kdo byl v padesatych letech popraven, by nikdy neuslysel oficialni slovo "politicky proces". Co si ma pak clovek myslet? Stalo se to nebo ne? Preci jen, u nas nejake zpracovani te zkusenosti, potvrzeni, ze se vec stala, bylo. Myslim, ze to, co nebylo, je ten odsun Nemcu, protoze se nam porad chce vypadat jenom jako obeti.

    Co se tyce problemu s uprchliky, mozna se o nich nemluvi u nas a my se budeme muset jednou vyrovnat se svedectvim mensin, ktere nutne prijde v literarni nebo jine podobe. Ve Francis se o nich mluvi, spis je problem, ze oficialni diskurz ted nabira vsude v Evrope tak fasisticky ton, a v nem mozna skutecne vznika zamlceni neceho duleziteho, potencialne traumatickeho.Ale svedectvi existuji a pokud clovek nechce strkat hlavu do pisku, i v oficialnich zdrojich je muze slyset.

    Nechci, aby to vyznelo, jako ze bagatelizuju, protoze co mi dochazi je, ze je hrozne tezke tuhle chilskou zkusenost prevest do slov tak, aby se dalo rozumet, o co jde, protoze jde o neco subtilnejsiho nez jen o to, ze se o nejake veci nemluvi. Jde o to, ze se tu delo neco tak hruzneho, ze je treba tomu dat jmeno. Je tezke vysvetlit, co se deje s clovekem, ktery prosel mucenim, ale vezmi si treba tyrane zeny. Kolikrat jim clovek musi rict, ze to co se deje u nich doma, ze to je tyrani! Vazne! Ne proto, ze nevi, co to tyrani je, ale protoze moct dat necemu, co se jim samym deje, je i pripustit, ze se ti to mohlo stat, je to poprat se s vinou, kterou obeti casto citi, zkratka, je to cely proces. Na druhou stranu v urcity moment je treba mit to spravne slovo, aby se mohlo jit dal. Mimochodem, prave jako psycholog na to musis opatrne, obcas je dobre videt, jak zkusenosti rika pacient sam, aby mu clovek nedal jen jednim pojmenovanim interpretaci prilis brzy a pro pacienta je to jako facka, ale v urcity moment ho pak potrebujes, nebo ho prinese pacient sam.

    Existuje znasilneni jako cin, jestlize neexistuje tohle slovo v oficialnim diskurzu? Jak se poprat s pocitem "muzu si za to sama" "mozna jsem to nejak hledala" a podobnymi, jestlize ono slovo neexistuje? Jestlize existuje jen slovo "pohlavni styk"? Bez slova v tomhle pripade neni zlocin a v Chile se stalo presne tohle se slovem "muceni". Rozumite, co chci rict?

    OdpovědětVymazat
  14. A jeste k tem penezum na zmeny, v Chile jsou, nezapomente, ze 36% svetove medi pochazi odtud a ze i chudsi zeme jako je Argentina, Uruguay nebo Brazilie maji univerzity zadarmo, pricemz prinejmensim Argentina a Uruguay maji tez statni stredni a zakladni skolstvi bez tak obrovske diskriminace. Jde jen o to, kam ty penize jdou.

    OdpovědětVymazat
  15. Naprosto s tebou souhlasím v tom, že je nutné pojmenovat hrozné činy pravými jmény (což je problém v Chile) Současně si taky myslím, že je potřeba tyto pojmenované činy také nazvat hroznými (což je problém v Česku);-)
    Vyrovnávání se s minulostí ať už osobní nebo národní je individuální záležitost a každý k tomu přistupuje po svém. Chilané zarytě mlčí, Češi si zase všecko dokážou okecat a omluvit (bez toho, aby se šlo k jádru věci). Ze svého pohledu neumím rozhodnout, co je lepší...

    Co se týká uprchlíků, tak mám dojem, že se alespoň v Dánsku redukují spíš na politické téma (jestli ano, ne, kolik, jaké sociální podpory, vzdělání, kultura atd.), než na setkání s tvrdou realitou (mučení, věznění, smrt, útěk, život v exilu atd.) Levicoví intelektuálové dokáží donekonečna diskutovat o tom, jaký je přínos života v multikulturní společnosti a pravicoví ekonomové zase o tom, jak negativně ovlivňují naši životní úroveň a přitom obě strany svorně mlčí o tom, že pravda je někde mezi tím, že i my neseme přímou zodpovědnost za jejich existenci a že jejich životní realita je velice často tak hrůzná, že my si to ani nedokážeme představit.

    OdpovědětVymazat
  16. Mozna, ze se o tom, co ti lide zazili, mlci, protoze tu vinu nedokazeme unest, a co delat, pokud si pripustime, ze vetsina sveta zije mnohem hur? Ale souhlasim. Pricemz pravicovi ekonomove v tomhle pripade zamlcuji, ze mozna nasi zivotni uroven az tak negativne imigrace neovlivnuje, neb se nejednou ukazalo, ze v momente, kdy se zacala prilis kontrolovat imigrace, nastala ekonomicka recese (nejsem ekonom a ekonomii nerozumim, ale slysela jsem o mistech v USA, kde v momente, kdy vyhostili imigranty, prisli nejen o levnou pracovni silu, ale i o klienty, a najednou nastal velky problem). ...pricemz se mi take prici brat imigranty jako "jen je sem pustme, potrebujeme levnou pracovni silu", jen je to argument proti "prisli nas sem vyjist".

    Jinak, co pises o tom, ze nekde neni slovo, nekde neni konotace "hruzny", z hlediska subjektu (pacienta, individua, cloveka) je to to same, coz je hledisko, o nemz tu mluvim (bez nej je totiz vice mene jedno, co rika oficialni diskurz, protoze jde o tom, ze to rika jednotlivzm subjektum a ze ty to nejak zpracovavaji ve sve psychice). Jak ve sve subjektivite urcitou udalost oznacit slovem (a dat tak udalosti konotaci toho slova), kdyz ono slovo neexistuje, nebo kdyz je zcela banalni? Na rovine subjektu je to nakonec totez. Jen je mozna komplikovanejsi vratit slovum jejich vahu, nez odvazit se je vyslovit, pokud mame to stesti, ze vahu neztratila uz samotnym mlcenim.

    OdpovědětVymazat
  17. Přemýšlela jsem, co k tomu napsat a myslím, že není co dodat:-)

    OdpovědětVymazat