pondělí 6. prosince 2010

Veselé historky ze silničního provozu

O tom, jaká je zde na silnicích džungle, už jsem psala asi stokrát. Víte, že tu na dálnici chodí koně, krávy, slepice, lidé s kolečkem, nebo stromem přes rameno, jezdí tam hoši na skateboardu a maminky s kočárky, že zde lidé klidně couvají do křižovatky a že zapnutí obou blinkrů najednou znamená všechno od "zprudka zastavím" přes "hledám cestu" až po "nevím co chci dělat, ale to, co udělám, nebude standartní". Pravda, je to tu sice asi nejpořádnější země Jižní Ameriky a většina přistěhovalců mi říká, že v Peru, no tam bych teprve viděla. Na druhou stranu je fakt, že Chilané, kteří normálně vztek a hněv považují za velmi zavrženíhodné citové hnutí, mají všichni nezměrné množství potlačeného vzteku, což se plně projevuje právě za volantem. Pokud jste tak pitomí, že při přejíždění z pruhu do pruhu dáváte blinkr, musíte mít pořádné auto, abyste se protlačili poté, co řidič v pruhu, kam chcete přejet, zrychlí a zmenší co nejrychleji a nejdůkladněji mezeru, kam jste se chtěli zařadit tak, abyste se zařadit nemohli. Stalo se mi dokonce, že jsem se jednou netušíc nebezpečí svého počínání, zařadila před jakousi řidičku, či snad by se dalo říct, krávu, která bleskurychle šlápla na plyn a z padesáti zrychlila asi na sedmdesát, aby mě předjela, a když byla přede mnou, schválně prudce dupla na brzdy. Tumáš, přede mě se nikdo zařazovat nebude! Tuhle se mě snažil zablokovat muž na motorce, zřejmě v domnění, že mu jako ochrana proti Pathfinderovým tunám bohatě stačí zánovní helma. Pravda, v Argentině helmu třeba nenosí ani jeden z obvyklých tří až čtyř pasažérů na motorce. Já si spíš ale myslím, že tenhle chytrák měl štěstí, že se, na rozdíl od mnoha Chilanů, dívám do zpětného zrcátka. Šlápla jsem trochu na plyn a nacpala se před něj. Tak, mě jen tak někdo blokovat nebude. Už jsem v Chile dost dlouho na to, abych měla nahromaděného vzteku víc než dost. Jsem zvědavá, za jak dlouho mi po návratu do Evropy seberou řidičák.

Hlavně ale, že Pathfinder už má technickou. Jako každý rok, nebylo to zrovna jednoduché. V září před technickou jsem našeho čuníka odvezla do servisu. Do autorizovaného servisu Nissan, který stojí, jak se výstižně francouzsky říká, peau de fesses, kůži ze zadku (no uznejte, kůži ze zadku, tu byste jen tak za něco nedali). Hvězdopravec ale neautorizovaným mechanikům nevěří. A má pravdu. Nissan, to jsou profesionálové. Luis, který nás už dobře zná, neodmítl auto proto, že je špinavé, a řekl, že udělají kompletní kontolu. A skutečně, když jsem Pathfindera, kterému autorizovaný servis pečlivě umyl dokonce i pneumatiky, vyzvedla, dostala jsem celý seznam úkonů, co všechno Luisovi hoši zkrontrolovali. Cestou po dálnici jsem si pak začala nejdřív myslet, že je zemětřesení, pak, že je dálnice samá boule, a nakonec mi to konečně došlo. Že oni také vyvážili kola? Jo, tak mi se na to podíváme znovu, řekl Luis, když mě viděl vjíždět zpět do servisu. "Že oni kontrolovali taky světla?!" supěl Hvězdopravec do telefonu, když ho vrátili od technické, protože se ukázalo, že nám nesvítí brzdové světlo. Kontrolovali. Stejně jako minulý rok...

Za poslední týden jsem viděla na vlastní oči toto:

Když jsem na čekala v autě v ulici před Paulininou kanceláří, která je stejně jako 95% ulic v Santiagu jednosměrná, přijela paní, která se rozhodla zaparkovat přede mnou. Nejdříve ale strávila asi pět minut tím, aby se v té úzké jednosměrce otočila do protisměru a zaparkovala čumákem proti Pathfinderovi. Asi aby si její auto mělo s kým povídat.

Autobusy jsou králi provozu Santiaga. Jsou velké a těžké a zablokují koho chtějí a kdy chtějí. Každý jim udělá rychle místo a autobusy to dobře vědí. Pokud to jde, jedou nejméně stovkou, před zastávkou řidič pak dupne na brzdu, kola zapískají, cestující, co se pevně nedrží, se sesbírají z podlahy a zkontrolují rány, tedy pokud není autobus tak narvaný, že spadli na okolní spolucestující, a nakonec jsou všichni rádi, že cestu domů přežili ve zdraví. Minulý týden jsem se nacpala do autobusu na poslední chvíli a vybylo na mě tedy místo za předním sklem. První na ráně při průletu, řekla jsem si, když tu jsem byla obav zbavena. Řidič měl mezi svým sedadlem a okénkem po levé ruce posazeného svého asi desetiletého synka, který tatínkovo řidičské umění sledoval doširoka rozevřenýma obdivnýma očima. Doufejme, pomyslela jsem si, že řidič tedy udělá všechno proto, aby synek neproletěl předním sklem, a odvážně jsem se rozhodla pokračovat v jízdě.

Cestou z univerzity, zase autobusem, byla na Alamedě, hlavní třídě Santiaga, která se ve skutečnosti jmenuje Bernardo O'Higgins, ale nikdo jí tak neříká, pěkná tlačenice. V dvouproudém pásu pro autobusy byl autobus na autobusu, ale doprava kupodivu docela plynula za nezbytného troubení. Když tu se i náš autobus jal troubit. Uprostřed dvoupruhu pro autobusy stál z pro mě neznámých důvodů člověk. No, řekla jsem si, k tomu, aby místní řidiči troubili, obvykle stačí jen to, aby padla červená, tak to se moc není co divit, že troubí. "No co troubíš, já jsem nevinnej!!!", volal člověk, kolem nějž se z každé strany valily autobusy. Nevinnej, no, pomyslela jsem si, to bude ten důvod.

Když si tedy představíte, jak to vypadá s místní automobilovou a autobusovou dopravou, dokážete jistě ocenit půvab poslední veselé historky, která se stala našemu kamarádovi Rubenovi na Rotondě Perez Zujovic. Tohle místo je jedno z nejhorších míst v Santiagu, o kterém taxikáři občas vykládají legendy, jak se už ve vládě vypracovávají řešení, jak tenhle kruhový objezd nahradit, udělat nadjezd, podjezd či objezd, ale zatím je to jen tak, že Rotonda zůstává prubířským kamenem všech řidičů. V době, kdy jsem se ještě v Santiagu bála řídit, respektive jsem se bála tolik, že jsem neřídila, jsem na Rotondu zírala s respektem a v duchu jsem si říkala, že až tohle místo jednou projedu autem ve špičce, budu opravdický řidič. Dneska už Rotondu projíždím, a když vedle mě sedí Hvězdopravec, obvykle křičí: "Hlavně nezpomaluj, nezpomaluj!!!", protože ví, že kdo se na Rotondě neprosadí, zůstane na ní navěky.

Ruben jezdí do práce na kole, a protože není blázen, jako všichni cyklisti jezdí na Rotondě po chodníku, respektive po úzkém vyvýšeném pásu betonu, který Rotondu lemuje z východní strany. Minulý týden ale kde se vzal, tu se vzal, stál na chodníku policista a Rubena káravě zastavil. "Proč jedete po chodníku?", zeptal se. "Mmmm..." zamyslel se Ruben, jak by to policistovi nejsnadněji vysvětlil, aniž by řekl: "Copak to není úplně jasné?" "Mmmmm...protože na silnici je to nebezpečné?", řekl nakonec. Auta kolem dál svištěla, tlačila se, troubila a projížděla na červenou jako obvykle. "Ale tady je to nebezpečné pro chodce!", trval na svém policista. "A vůbec, kde máte helmu?", řekl nakonec. V té chvíli už se Ruben sám sebe ptal, zda není ve skryté kameře, protože na Rotondě nikdy žádní chodci nejsou, jen prodavači novin a ovoce, kteří se ve chvíli, kdy se provoz zastaví, začnou prodírat mezi auty ve snaze vydělat nějaké to peso, a když se auta zase rozjedou, rychle se snaží uniknout zpět za bariéry Rotondy za vytrvalého troubení řidičů, kteří se je snaží popohnat tím, že se začnou rozjíždět. "Helmu mám doma." řekl tedy Ruben hrdě. "No tak to já vám musím dát pokutu", na to policista. "Jako za co?" nevěřil vlastním uším Ruben: "Za jízdu po chodníku, za jízdu bez helmy, nebo za jízdu po chodníku bez helmy?" "Tak dobře." povídá nakonec policista: "Tak já vás pustím, ale noste helmu!"

Doufám, že tímto má pro letošní rok chilská policie splněno, co se týče zajištění bezpečnosti. Bůh s námi.

P.S. Zapomněla jsem napsat, že policie pro bezpečnost provozu nejen, že zastavuje cyklisty na chodníku a motoristy uprostřed dálnice, dělajíc jim pak vlastním tělem hradbu, aby se mohl zastavený a zkontrolovaný řidič vrátit bez rozjezdového pruhu zpět na dálnici. Policie také vybavila dálnice světelnými tabulemi, na kterých je napsáno například "zapni si bezpečnostní pás" (většina taxikářů v autě žádné pásy nemá a když jsem vezla tuhle několik ze svých těhotných adolescentek a požádala jsem je, ať se připoutají, nevěděly vůbec, jak se pásy zapínají a jet připnuté braly jako velké dobrodružství), nebo "vyhni se vyčerpání benzínu", což naráží na chilskou pověru, že plná nádrž je nebezpečná a na zvyk jezdit jen s pár litry. Úplně nejraději mám nápis ale doporučení "vyvaruj se nehod". No vždyť jsme vám říkali, že nemáte bourat, a vy furt ne a ne to pochopit a bouráte a bouráte...



2 komentáře:

  1. No potěšpánbůh :-) Doporučuju, před tím evropským návratem, nějaký kontaktní závod typu crash cars, pro vybití přetlaku ;-)
    Ale, když si tak vybavuju mou včerejší ledovkovou "jízdu snů", tak i tady se nějak přestaly odlišovat chodníky od silnic. Nejsou vidět. Nejlepší byl ten jeden pruh v městském provozu (po obou stranách zasněžená parkující auta), kde se člověk potká s protijedoucím a všichni se diví, že ulice není jednosměrná (v tom jeho směru samozřejmě) :-)

    OdpovědětVymazat
  2. No, když to tak čtu, tak si říkám, ještě, že v Santiagu nikdy nepadá sníh...

    OdpovědětVymazat